Wonderwel geslaagd
Voor het eerst in 34 jaar krijgt de Porsche Carrera 911 een nieuw koetswerk : een geslaagde “Variatie op het Thema 911”.
De klant is koning, en dus is het logisch dat een autoconstructeur ingaat op de wensen van zijn klanten. Dat is ook het geval bij de nieuwe Porsche Carrera 911. Wellicht zullen Porsche-fanaten een traan wegpinken omdat de nieuwe 911 niet meer aangedreven wordt door een luchtgekoelde motor met dat typische rauwe geluid. Anderen zullen misschien beweren dat de nieuwkomer te sterk lijkt op de Boxster al gaat het slechts om de voorste lichtblokken, het instrumentenbord en nog wat minder belangrijke details.
Het is duidelijk dat Porsche het design van de hedendaags ogende Boxster als nieuwe huisstijl heeft aangenomen. De bestellingen blijven binnenstromen, wat bewijst dat het merk op het goede spoor zit met die grondige modellenwissel. Chef-designer Harm Lagaay en zijn team stonden voor een bijzonder moeilijke opdracht : de nieuwe 911 moest er anders uitzien, maar niets mocht echt ingrijpend veranderd worden. Het team is daar wonderwel in geslaagd.
De vervanging van de luchtgekoelde krachtbron door een watergekoelde was onvermijdelijk : de “oude” motor kon onmogelijk voldoen aan de zeer strenge Californische milieunormen die door steeds meer Amerikaanse staten worden overgenomen. En vroeg of laat zou de “oude” 911 ook last krijgen met de nieuwe Europese milieunormen die in de nabije toekomst toegepast zullen worden. Het zou een commerciële blunder van formaat geweest zijn als Porsche, omwille van achterhaalde gevoelsargumenten, was blijven vasthouden aan de luchtgekoelde motor.
Bij de “Variatie op het Thema 911” werden voor het eerst het dak en de deuren gewijzigd, zodat de overgang tussen voorruit en dak nu vloeiender verloopt. De bovenrand van de voorruit is niet langer het hoogste punt van de wagen, wat een gunstige invloed heeft op de luchtweerstandscoëfficiënt en het brandstofverbruik.
Het koetswerk werd 185 mm langer en 30 mm breder. In combinatie met een meer compacte (want watergekoelde) motor, levert deze evolutie meer ruimte op voor inzittenden en bagage. Toch blijft de nieuwe 911 nog steeds een volbloed 2+2 sportwagen.
In het interieur hebben de designers de klassieke 911-sfeer opgefrist met even praktische als moderne elementen. De nieuwe stijl, geïntroduceerd met de succesvolle Boxster, wordt nu verder toegepast. Het gebruik van bepaalde Boxster-componenten doet echter niets af van het prestige van de 911 die nog eleganter geworden is.
Motor, prestaties en wegligging staan boven alle kritiek ; zelfs de meest fanatieke Porsche-freak heeft er niks op aan te merken. De 911 is alvast een stuk comfortabeler dan zijn voorganger, zodat hij gebruikt kan worden als doordeweekse auto. En dat was de bedoeling van Porsche.
PATRICK OP DE BEECK
Porsche 911 Carrera Anders, maar niet ingrijpend veranderd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier