WOLLUX. MET VLAG EN WIMPEL
Belgische vlaggen werden er op het wereldkampioenschap atletiek in Göteborg niet gehesen. Of toch ? Wollux uit Moeskroen mocht er in ieder geval 3000 leveren.
“Het was niet onze belangrijkste bestelling, we leverden 3000 vlaggen. Bovendien was de klant heel moeilijk. Twee maanden lang stuurden we eksemplaren heen en weer, tot ze eindelijk tevreden waren. Maar als publiciteit is het natuurlijk mooi meegenomen. “
Grégory Leroo, technisch direkteur van het vlaggenbedrijf NV Wollux, heeft er weer een aardig prezentje op zijn palmares bij : zijn bedrijf uit Moeskroen leverde 3000 vlaggen voor de wereldkampioenschappen atletiek in Göteborg. Nochtans zijn die in de jaarlijkse produktie (enkele honderdduizenden stuks) te verwaarlozen. En in het verleden waren er al lukratievere opdrachten : anderhalf jaar geleden sleepte Wollux het exclusief kontrakt voor de produktie van de nieuwe vlag van Zuid-Afrika in de wacht, goed voor tienduizenden stuks. Het overlijden van koning Boudewijn zorgde in één week voor een verkoop van 30.000 driekleuren. Aan partikulieren.
De vlotte verkoop hijst Wollux bij de allergrootsten in Europa. Naast het Nijvelse Fidra, komt de grootste konkurrentie uit Duitsland (Dokumer en Faber). Wollux haalde in 1993 een omzet van 343 miljoen frank, de nettowinst bedroeg 20 miljoen frank. Het 100 % familiebedrijf werd in 1946 opgericht en is nog steeds in handen van de familie Leroo. De vlaggen zorgen voor 35 % van de omzet, de verkoop van stoffen voor de konfektie van damesbovenkleding voor 65 %. 90 % van de stoffen wordt geëxporteerd, bij onder meer Weinberg of Marcelle Griffon. Van de vlaggen wordt zowat de helft geëxporteerd.
De diversifikatie, nauwelijks tien jaar oud, moet in 1997 goed zijn voor de helft van de omzet. “De vlaggenmarkt biedt enorm veel mogelijkheden. Maar alleen door marktaandeel van de konkurrenten af te snoepen. ” Dat doet Wollux door zijn geïntegreerde produktie, vlaggen op maat van de klant en uiterste soepelheid. Via zijn expresdienst (40 % van de produktie) levert Wollux vlaggen twee dagen na het binnenkomen van de order. “Dat is belangrijk, want vlaggen worden steeds te laat besteld. ” Eveneens een belangrijke troef zijn de 45 werknemers : hun polyvalentie maakt ze zowel op het stoffen- als het vlaggendepartement produktief. “Delokalizeren gaat niet. Snelheid kunnen we vanuit Taiwan niet bereiken. Bovendien hebben we dan geen kontrole meer op de kwaliteit. ” En dus blijft Wollux in de Kasteellaan in Moeskroen.
GRÉGORY LEROO (WOLLUX) “De vlaggenmarkt biedt nog enorm veel mogelijkheden. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier