Winst van 2005: 2 verkoopdochters en 3 kleinkinderen

Zowel beroepshalve als familiaal was 2005 een grand-crujaar voor Matthieu Boone, de topman van Lotus Bakeries. “Maar we zouden sneller moeten innoveren.”

Als een mens, net zoals met wijnen, een klassering zou moeten opmaken van zijn betere en minder goede jaren, dan zou 2005 zeker hoog aangeschreven staan in het leven van Matthieu Boone. Hij werd niet alleen de nieuwe chief executive officer van Lotus Bakeries, maar ook de internationale expansie – met de opening van twee nieuwe buitenlandse filialen – kreeg stevig vorm. Daarbovenop kwamen er, in de privésfeer, drie kersen op de taart. Zijn zoon en dochter zagen hun gezinnen uitgebreid met respectievelijk een tweeling en een dochtertje. “Als je me vraagt naar de absolute uitschieter van het jaar, situeer ik die toch nog in eigen familie,” zegt Matthieu Boone met een knipoogje.

Maar ook bij Lotus Bakeries viel het voorbije jaar goed nieuws te rapen: aardige financiële cijfers en aanhoudende groei, ook met het merk Lotus (goed voor 75 % van alle business). In Engeland (Manchester) en Tsjechië werden ook twee nieuwe dochters boven de doopvont gehouden. “Eigenlijk gaat het om verkoopkantoren,” zegt Matthieu Boone, de minder bekende broer van Karel. “We hebben ze al in alle uithoeken van de wereld, maar we blijven ermee doorgaan. Het is de kortste en beste weg naar een groter marktaandeel. We werken altijd volgens een welbepaald scenario. Nadat we eerst de zogenaamde out of home-markt benaderen (horeca, scholen en klinieken), zetten we de stap naar de retail.”

In eigen land moet Lotus Bakeries dit jaar afscheid nemen van Karel Boone (Charles, zegt broer Matthieu) wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. “Het voorbije jaar stond al een beetje in het teken van dat vertrek, omdat we willen dat de opvolging vlekkeloos verloopt,” zegt Matthieu Boone. “We willen de jongere generatie – mijn zoon en Karels schoonzoon – geruisloos laten inschuiven in topfuncties. Ikzelf maak het triumviraat rond.”

De overname die Boone een jaar geleden in het vooruitzicht stelde, is er niet gekomen. “Het is nooit de bedoeling gek te doen,” zegt hij daarover. “Alleen als we een goed merk vinden voor een goede prijs, springen we. Anders niet.” Gevraagd naar een tegenvaller tijdens de 365 voorbije dagen, reageert de nieuwe CEO onderkoeld: “Geen enkele.” Maar zou er iets beter kunnen? Boone: “Ik droom ervan om sneller met nieuwe producten voor de dag te komen. Daar hoor je beslist nog van.”

De tijd van Matthieu Boone loopt nog tot in 2011. Moet lukken, zouden we zo denken.

KCa

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content