Winkels van de toekomst

Karin Eeckhout Journalist en factchecker bij Knack

De handelaar in de straat die de concurrentie van e-commerce vreest, kiest beter voor de vlucht vooruit door zelf nieuwe technologische snufjes te integreren.

In de winkel een jurkje passen, met één druk op de knop zien hoe het staat bij dag-, avond- of kantoorlicht én een foto van jezelf in het jurkje delen met je Facebook-vrienden. Het kan nog niet in je favoriete boetiek, wel al in The Loop: de ‘winkel van de toekomst’ die onlangs openging op de Antwerpse Ankerrui. The Loop is een initiatief van RetailDetail, uitgever van business-to-businessmagazines voor de retail- en voedingssector. Merken, retailers, toeleveranciers en detailhandelaars kunnen er terecht om kennis te maken met de nieuwste shoppingtrends en -technologie.

“Eerder heeft het internet de media en de reissector al door elkaar geschud, nu is het winkellandschap aan de beurt”, zegt RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “De retailer van vandaag moet een superman of -vrouw zijn. Hij of zij concurreert niet langer met de winkelier aan de overkant van de straat, maar met de hele wereld. Als provinciale speler moet hij opboksen tegen internationale toppers, die bovendien dag en nacht open zijn. De consument van vandaag kijkt tv met de laptop op schoot. Vindt hij de outfit van de tv-presentatrice mooi, kan hij die meteen online bestellen. Er moet dan al een goede reden zijn om naar de echte winkel te gaan.”

Trukendoos

Bovendien hebben grote onlinespelers een schat aan gegevens over de surfer, zijn zoekgedrag en zijn voorkeuren, die ze handig gebruiken om hem tot nieuwe aankopen aan te zetten. Een commerciële trukendoos waaruit de zogenaamde ‘bricks’ (winkels in baksteen) niet kunnen putten. “De technologie maakt het voortaan mogelijk om diezelfde technieken ook offline toe te passen”, zegt Snoeck. “In samenwerking met trendwatchers en technologiepartners hebben wij overal in de wereld alle technologie verzameld. Die kan in The Loop worden bekeken en getest.”

De mogelijkheden zijn eindeloos. Een zuil in de supermarkt kan je vertellen welke ingrediënten in een bepaalde wijn zitten, welke gerechten bij die wijn passen en omgekeerd. Die informatie kun je ter plekke printen. Een augmented-realitytoepassing — je smartphone of tablet voegt een virtueel laagje toe aan wat je ziet — kan je het verhaal achter de koekjes met sinaasvulling vertellen. Een bericht op je smartphone kan je laten weten dat het bier in je koelkast bijna op is, net wanneer je de drankenrayon voorbijkomt. Je telefoon kan je helpen te herinneren dat het alweer een paar weken geleden is dat je hondenvoeding kocht. En met een bodyscan kan je in geen tijd elke millimeter van je lichaam opmeten, zodat de zoektocht naar de juiste maat kinderspel wordt.

Welke technologie zal doorbreken en welke niet, niemand die het precies kan voorspellen. De essentie is, volgens Snoeck, dat de retailer de consument weer gaat dienen. “Terwijl we altijd meer winkels geopend hebben, zijn we onderweg het contact met de klant verloren. Met de internethandel zijn we weer beland bij de troeven van de buurtwinkel van weleer, waar de uitbater wist dat je een hond had en waar je kinderen op school zaten.” De technologie maakt het nu zelfs mogelijk om offline informatie te krijgen over wat de consument online heeft bekeken. Op voorwaarde, uiteraard, dat die consument bereid is je die informatie te geven. Daarvoor moet de klant je vertrouwen. Maar dat was in die buurtwinkel niet anders.

Experimenteren

Ondertussen experimenteren technologiebedrijven al volop met de beschikbare technologie. Zo ook de Gentse start-up Augnition, opgericht door de technologieveteranen Luc Peeters en Peter Verstraeten. Het bedrijf ontwikkelt toepassingen voor de mobiele technologie van de nieuwste generatie, zoals wearable devices (onder meer Google Glass) en iBeacons, technologie voor het verstrekken van locatiegebaseerde informatie, die werkt op basis van Bluetooth.

Peeters ziet voor die technologie heel wat toepassingen in de retail, al vindt hij dat je het beste begint bij de basics. “De consument zit niet te wachten op gepersonaliseerde advertising of vergezochte toepassingen. Op selfscanning na, hebben de retailers de digitale boot gemist. Ik vermoed dat die sector dan ook zal beginnen met het optimaliseren van de bestaande processen. Neem nu kortingsbonnen: je moet die uitknippen, bijhouden, meenemen en afgeven aan de kassa, waarna ze moeten worden verwerkt. Dat is toch niet meer van deze tijd? Voor het internationale bedrijf Highco hebben wij een demo-app gemaakt waarmee de consument een product kan scannen en de bijhorende kortingsbon in zijn digitale portefeuille kan stoppen. Een toepassing die niet alleen klantvriendelijk is, maar ook de behandelingsflow van de kortingsbonnen een stuk vergemakkelijkt.”

Handenvrij

“De apps van de meeste retailers zijn op dit moment uiterst beperkt in hun mogelijkheden. Enkel Albert Heijn heeft een shoppinglijstapp die je een looproute aangeeft, op basis van de rekken waar de producten op je lijstje liggen. Maar ook die is voor verbetering vatbaar. Waarom zou je, als confituur op je lijstje staat, geen melding kunnen krijgen wanneer je aan de jampotten voorbijloopt? Of nog beter: een app die checkt of je alles van je lijst wel gekocht hebt?”

“Wij geloven sterk in de wearable devices zoals Google Glass, waarmee de gebruiker de relevante informatie te zien krijgt in zijn ooghoek, terwijl hij de handen vrij heeft. Dat is niet onbelangrijk, want boodschappen doen met je boodschappenlijstje op je smartphone is niet handig.”

Voorts gelooft Peeters in de mogelijkheden van contextrelevante informatie, die je alleen te zien krijgt op het moment dat ze nuttig voor je is. “Als de wijn in promotie is bij Delhaize, wil ik dat weten wanneer ik in de Delhaize ben, en liefst nog net wanneer ik de wijnafdeling nader.”

Andere toepassingen

Augnition focust overigens niet exclusief op de retail. “De mogelijke toepassingen zijn breed. Denk maar aan een stadion of een concertzaal. Hoe vind je de weg tussen al die gangen? Bluetooth-bakens kunnen daar worden gebruikt om bezoekers te verwelkomen, om ze hun stoelnummer mee te delen en ze te leiden door het gebouw met een wandelroute. Op die manier verbeter je de beleving en geef je relevante informatie, maar je kunt ook promoties voor de drank- en eetstanden geven, of reclame maken.”

Ook in de medische sector kan de Glass-technologie voor een spectaculaire verbetering van de dienstverlening zorgen. Denk maar aan dokters of verplegers die in ziekenhuizen langs de bedden van patiënten heen en weer lopen. Die zouden op hun Google Glass een waarschuwing kunnen krijgen wanneer er iets belangrijks verandert bij een patiënt, zodat ze weten wie eerst te onderzoeken. Nu moeten ze voor die informatie afgaan op de monitors, de computers of, wanneer het ernstig genoeg is, een geluidsalarm. Nog een mogelijke toepassing is die van de trader op de beursvloer die informatie in zijn ooghoek krijgt, zodat hij overal geïnformeerd blijft over de evolutie van de beurzen, tot in de kantine of zelfs het toilet.

KARIN EECKHOUT

“De retailer van vandaag concurreert niet langer met de winkelier aan de overkant van de straat, maar met de hele wereld”

Jorg Snoeck, RetailDetail

“Kortingsbonnen moet je uitknippen, bijhouden, meenemen en afgeven aan de kassa. Dat is toch niet meer van deze tijd?”

Luc Peeters, Augnition

“Een bericht op je smartphone kan je laten weten dat het bier in je koelkast bijna op is, net wanneer je de drankenrayon voorbijkomt”

Jorg Snoeck, RetailDetail

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content