Winkelinrichter met duurzame insteek

Een nieuw businessmodel voor winkelinrichting en veel aandacht voor recyclage en duurzaamheid: het levert het Kempense bouwbedrijf Beneens de award ‘Materialen in beweging’ op.

Wie zijn winkel wil vernieuwen, vraagt een architect en een aannemer, en betaalt achteraf de factuur. Het Kempense bouwbedrijf Beneens gaat daarin een stap verder. “Wij willen winkelinrichting verkopen als een dienst, vanaf het ontwerp tot de sloop”, legt zaakvoerder Karel Beneens uit. “In feite doen we hetzelfde als wat bij publiek-private samenwerkingen gebeurt: wij staan in voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de financiering.”

Daarbij focust het bedrijf op duurzaam bouwen en het gebruik van materialen die 100 procent recycleerbaar zijn. “We houden rekening met winkelgedrag, trends, remodelling van de winkel, en aan het einde van de rit doen we de sloop en brengen we zo veel mogelijk materialen opnieuw in het productiecircuit.”

Zo recycleert Beneens al enkele jaren 34 verschillende soorten materialen. “Toch vrij uniek in de bouwwereld”, zegt Karel Beneens. Het houtafval gebruikt het bedrijf voor de verwarming van de gebouwen en de spuitcabine. “Het is ook een economische besparing: een container algemeen afval kost 185 euro per ton, terwijl ik voor het oud papier 35 euro per ton krijg. Vroeger hadden we per maand vier containers algemeen afval, nu nog één.”

Open Bedrijvendag

Die focus op duurzaamheid levert het familiebedrijf de award ‘Materialen in beweging’ op. Het dossier van Beneens overtuigde de jury net dat tikkeltje meer dan die van Van Gansewinkel uit Evergem, IOK Afvalbeheer uit Mol, het Gentse ArcelorMittal en Sociale Werkplaats De Kringwinkel Antwerpen. De prijs geeft extra kleur aan de inspanningen die het bedrijf zich getroost om tijdens de Open Bedrijvendag de nadruk te leggen op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De prijs is een geweldige opsteker en een aanmoediging om door te gaan, vindt Karel Beneens. Het Kempense bedrijf wil Vlaanderen veroveren met zijn nieuwe aanpak voor winkelinrichting. De bedoeling is te werken met een netwerk van onderaannemers die zijn visie over recyclage van materialen delen. “Zo kunnen we de actieradius voor onze arbeiders verkleinen naar 60 kilometer. Wij sturen de dienstverlening aan, maar plaatselijke aannemers doen het werk.”

Die 60 kilometer is bewust gekozen. “Gewoon door te luisteren naar mijn medewerkers. Dat is de feelgood-grens. Ik ben nog altijd kwaad op elke Antwerpenaar die de BAM heeft afgeschoten”, klinkt het. “Mobiliteit is een enorm probleem voor Antwerpse en Limburgse aannemers. Ik ben al vier werknemers kwijt omdat ze te lang onderweg waren naar hun werven.”

Diversificatie

Sinds vader Jozef Beneens in 1935 als zelfstandig timmerman aan de slag ging in een afgedankt schoollokaal, is het bedrijf stelselmatig gegroeid. Mede onder impuls van de zonen Staf, Herman en Karel zijn de activiteiten in 1971 gediversifieerd. De groep telt nu iets meer dan 100 werknemers en boekt een omzet van 13,5 miljoen euro. Geconsolideerde cijfers zijn niet beschikbaar. Op het palmares van de groep staat de inrichting van de Loketten in het Vlaams Parlement, van de inkomhal van de Japanse Toren in Brussel en van de bureaus van Vito in Mol.

Karel en Staf Beneens leiden nu de bvba Beneens Jozef & Zonen, een algemeen bouwbedrijf met een eigen schrijnwerkerij en meubelmakerij, gespecialiseerd in de inrichting van vooral winkels, maar ook van horecazaken, kantoren en woningen. De afdeling ruwbouw doet kleine metselwerken bij verbouwingen en is intussen ook actief in woning- en appartementsbouw, vloer- en tegelwerken en het plaatsen van gevelbekleding in natuursteen. Luc is de gedelegeerd bestuurder van Beneens Alucon, gespecialiseerd in aluminium ramen en deuren, gordijngevels en veranda’s. Walter ten slotte leidt Beneens Sanelec, dat zich toelegt op sanitaire installaties en centrale verwarming, maar uitsluitend in onderaanneming werkt.

Al ziet dat plaatje er binnen twee jaar wellicht volledig anders uit. De familie werkt volop aan de machtsoverdracht naar de derde generatie. Karel (63) stoomt zijn zoon Joeri, nu projectleider, klaar voor de opvolging. Joeri zal vooral het technische gebeuren voor zijn rekening nemen. Calculator Jo, de zoon van Walter, zal zich ontfermen over de commerciële aspecten.

LUC HUYSMANS , FOTOGRAFIE KRISTOF VRANCKEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content