Winkelcentra almaar geliefder
De markt van de winkelcentra blaakt van gezondheid. En dat heeft ook gevolgen voor de huurprijzen.
De tegenvallende conjunctuur van het voorbije jaar heeft hoegenaamd geen dramatische gevolgen gehad voor de markt van de handelsruimte. Was er al sprake van een neergang in de stadscentra, de markt van de winkelcentra deed het nooit eerder zo goed. Herinnert u zich nog de opening van de Twee Toren Wijck in Hasselt, de Grands Prés in Bergen, de eerste fase van Waasland Shopping in Sint-Niklaas, van de Factory Outlet van Messancy? 2003 was zonder meer een gouden jaar.
Ook de volgende maanden staan er nog grootse dingen op stapel, te beginnen met de opening van de Galeries Saint-Lambert in Luik (38.000 m2, een veertigtal winkels). Bovendien wordt Waasland Shopping in maart uitgebreid (zie kader: Waasland op zijn Japans). Officieel wordt het nu het tweede grootste winkelcentrum van België (45.000 m2).
In Brussel wordt uitgekeken naar de renovatie van de Inno, terwijl in de bovenstad Adrienne, een project van Prowinko, zal worden geopend in afwachting van de realisatie van het Heron Plaza. In Brugge begint datzelfde Prowinko met de renovatiewerken aan het Zilverpand, een winkelcentrum (4300 m2) met 27 verkooppunten voor het duurdere segment. Murphy & Nye, Claudia Sträter, Essenza en Bellerose krijgen er alvast een stekje. Value Retail plant op zijn beurt de opening van de tweede fase (10.000 m2) van de Factory Outlet in Maasmechelen.
Langetermijnprojecten zijn onder meer het Codic retail park in Brugge en de renovatie tegen eind 2007 van de Brusselse Anspach-galerie (30.000 m2), waar plaats wordt voorzien voor een casino (11.000 m2), handelszaken (10.000 m2), een hotel en enkele appartementen.
Huurprijzen in de hoogte
In deze competitieve context komt er aanzienlijk wat druk te liggen op de huurprijzen. “Het beperkte aantal locaties en het verschijnen van nieuwe producten op de markt spelen in het voordeel van de winkelcentra,” analyseert Boris van Haare Heijmeijer, partner bij Cushman & Wakefield H&B. “Bovendien verkiest de consument vaak deze centra wegens het uitgebreide en brede aanbod, de eenvoudige bereikbaarheid en de veiligheid. Voorts hebben we ook vastgesteld dat winkelcentra inzake omzet minder negatief reageren op periodes van economische neergang dan handelszaken in het stadscentrum. Al deze factoren verklaren de voortdurende stijging van de huurwaarden, waardoor het prijsverschil met de stadscentra kleiner wordt. Terwijl het verschil tussen de Meir en Wijnegem tien jaar geleden 75 % was, bedraagt het nu nog slechts 25 %.”
Stadscentra: relatieve rust
Deze euforische sfeer staat in schril contrast met de bijna totale rust die in de stadscentra heerst. Toch blijven ze ook daar optimistisch. “De merken namen tot begin 2003 een afwachtende houding aan. Het duurde maanden voor transacties een concrete invulling kregen. Een van de beste voorbeelden blijft de overdracht van Sisley, in de Brusselse Nieuwstraat, aan WE, die pas na maandenlang onderhandelen werd bezegeld.”
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de overnameprijzen, die als een soort schokdemper dienen, naar beneden zijn gegaan. De huurprijzen daarentegen zijn op hetzelfde niveau gebleven (zo’n 1265 euro/m2/jaar in de Nieuwstraat, 1240 euro in Antwerpen, 950 euro in Gent en 820 euro in Luik, Brussel en Hasselt).
Tot de belangrijkste verschuivingen behoren de opening in de Nieuwstraat van een flagship store van Yves Rocher, de overdracht van Sisley aan WE, die van Z aan Camaïeu en de Sinéquanone aan Sacha ( City 2), de opening van een nieuwe Ici Paris-XL en, vorig jaar rond deze tijd, de nieuwe Mexx.
Véronique Pirson
Met 45.000 vierkante meter wordt Waasland Shopping het tweede grootste winkelcentrum van België.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier