Windmolens op de finishboog

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Belgisch-Nederlandse wielerronde Eneco Tour, die maandag van start gaat, is de enige internationale topwedstrijd die klimaatneutraal is. De renners mogen zelfs hun bidons niet op straat gooien.

In september verhuist Eneco België naar een duurzaam gerenoveerd kantoorgebouw in Mechelen, zet het een fietspolicy op voor zijn medewerkers en bekijkt het of elektrische auto’s kunnen dienstdoen als poolwagens. Het toont aan hoe de Nederlandse Eneco Groep, die 7000 werknemers heeft en vorig jaar 5 miljard omzet haalde, haar keuze voor duurzame energie op alle vlakken doortrekt. Eneco heeft in België meer dan 70 windmolens en haalt ook energie uit zonne-installaties en biogas. Het verwierf die productiecapaciteit voornamelijk via overnames. In 2016 wil het alle duurzame energie die het in België aanbiedt lokaal produceren. Eneco België, dat 150 medewerkers telt en vorig jaar 800 miljoen omzet haalde, is tegelijk op zoek naar vijftig nieuwe werknemers. Dat komt omdat het bedrijf de afgelopen maanden heel wat klanten won. Net als andere uitdagers op de energiemarkt profiteerde het van de discussie over de bevriezing van de energieprijzen enkele maanden geleden, waardoor nogal wat klanten van Electrabel of Luminus op zoek gingen naar een nieuwe energieleverancier.

Het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo Sports, dat ook de atletiekmeeting Memorial Van Damme in goede banen leidt, organiseert de Eneco Tour. Voor Eneco is de koers een uitstekend marketingplatform om zijn boodschap van duurzame energie tot bij de klant te krijgen. Eneco is daarom al jaren hoofdsponsor van de uit de Ronde van Nederland gegroeide wielerronde, de enige meerdaagse wielerwedstrijd van de Benelux op de UCI World Tour, de lijst met 29 topwedstrijden van de Internationale Wielerunie UCI. Het project om de wedstrijd te vergroenen begon in 2010. “Een wielerwedstrijd past goed bij een duurzame-energiebedrijf omdat renners zich duurzaam voortbewegen door middel van hun spierkracht”, zegt Cor de Ruijter, woordvoerder van Eneco. Het bedrijf sponsort ook andere fietsgerelateerde projecten. Zo is Eneco de ‘betaler’ in het derdebetalersysteem dat Blue-Bike, de NMBS en Eneco uitwerkten. Dankzij dat systeem kunnen treinreizigers goedkoop gebruikmaken van de Blue-Bike-fietsen in een dertigtal grote stations.

Vooral door de vele transportbewegingen van organisatie en bezoekers is een wielerronde heel belastend voor het milieu. Klimaatneutraal kunnen zulke events op zich nooit worden, maar de bestaande voetafdruk kan heel wat kleiner. De overblijvende CO2- uitstoot compenseert Eneco met CO2-rechten die het verkrijgt door 200.000 hectare oerbos in Kenia in stand te houden.

Uit de manier waarop de organisatie van de Eneco Tour de zaken aanpakt, kan elke ondernemer wat leren om zijn bedrijfsevenementen duurzamer te maken.

1. Analyseer de CO2-uitstoot per groep

In 2010 produceerde de Eneco Tour 693 ton CO2. Vorig jaar was dat 550 ton CO2 en dit jaar moet er weer een paar procent af. Bij het in kaart brengen van de CO2-uitstoot door het externe consultancybureau Ecofys splitste Eneco de uitstoot op per categorie: de vele kilometers die bezoekers met de auto rijden om de wedstrijd te zien; de organisatie, die vergaderingen en de aanvoer van materiaal met zich meebrengt; de vliegkilometers en het gebruik van bussen en wagens van de profploegen; de wedstrijden voor liefhebbers die naast de wedstrijd voor beroepsrenners worden georganiseerd; de politiebegeleiding; de verplaatsingen van de pers; het elektriciteitsverbruik; en de hotelovernachtingen.

2. Een elektrische auto in de wedstrijd

Heel wat steden willen gaststad zijn van bekende wielerwedstrijden. Dat leidt soms tot lange verplaatsingen tussen de aankomst- en de vertreksteden. Eneco waakt erover dat die steden zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Het beperkt het aantal voorbereidingsvergaderingen en kiest een centraal punt als ontmoetingsplaats om lange verplaatsingen te vermijden. Organisatoren van wielerwedstrijden gebruiken aan de aankomst doorgaans mobiele generatoren op diesel om elektriciteit op te wekken voor de onderkomens aan de finishstraat, de persruimte en de catering. “Wij halen nu 95 procent uit het gewone elektriciteitsnet, energie die met Nederlandse windmolens wordt gemaakt”, zegt Cor de Ruijter. Het energiebedrijf test ook een elektrische wagen op het aankomstparcours. In de wedstrijd zelf kan dat nog niet, omdat de afstanden te lang zijn.

3. Stel duidelijke regels

De wedstrijdorganisatie verwerkt duurzaamheid in het wedstrijdreglement. Dat bepaalt bijvoorbeeld dat renners geen drinkbidons op de openbare weg mogen gooien, iets wat de regel is in het peloton. Cor de Ruijter: “De lege bidons moeten achterblijven in de bevoorradingszones. De ploegen houden zich aan die regel. We geven de ploegleiding instructies, zodat ze goed geïnformeerd zijn.”

4. Elk jaar een andere focus

De eerste jaren was de daling van de voetafdruk het spectaculairst door het aantal autokilometers sterk te beperken, maar Eneco wil elk jaar verbetering zien. De daling in de CO2-uitstoot moet in de editie van 2012 vooral komen door de elektriciteit uit het net te halen en die te vergroenen. Volgend jaar wordt een ander onderdeel van de organisatie aangepakt. De grootste opgave wordt ongetwijfeld de bezoekers ertoe aanzetten de wagen thuis te laten om naar de wedstrijd te komen kijken. “De verplaatsingen van de zowat 350.000 toeschouwers veroorzaken ongeveer een derde van de CO2-uitstoot.”

5. Duurzaam voor het hele gezin

Om zich tegenover de bezoekers aan de aankomst te profileren als duurzaam bedrijf, gebruikt de Eneco Tour in de aankomststrook zonnepanelen en kleine windmolens op de finishboog om duurzame energie op te wekken. Het bedrijf wil niet alleen aan de verstokte wielerfan, maar aan het hele gezin duidelijk maken dat duurzaamheid belangrijk is. Zo is er aan elke finish een KidsRide, die kinderen ertoe aanzet te fietsen en bewust te worden van duurzaam gedrag.

BENNY DEBRUYNE

In 2010 produceerde de Eneco Tour 693 ton CO2. Vorig jaar was dat 550 ton CO2 en dit jaar moet er weer een paar procent af.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content