Politieke affiches

Met de slogan “Politieke Affichage Vrij” startte onlangs een actie van WIM ( Welcome In Massmedia, het reclamebureau van Wim Schamp). WIM, dat zelf voor de politieke partijen graag gebruik maakt van affichage (het sloganmedium bij uitstek), ziet geen enkele logica in het plan van de werkgroep-Langendries om politieke affiches op commerciële borden te verbieden. Het gebruik van dat medium in de verkiezingsstrijd zou te duur zijn, zo heet het, en de boodschappen zouden vervlakkend werken.

Schamp wijst erop dat een paneel van 20 m² gemiddeld 20.000 frank kost voor twee weken, tegenover 2200 frank per maand voor een paneel van 4 m². De commissie laat wel toe dat er in de tuinen van politici en hun sympathisanten affiches staan van maximum 4 m², waarvan de plaatsing in principe kosteloos is.

Ruimte kopen in gedrukte media is een stuk duurder dan affichage, en Schamp geeft dan ook de paginaprijzen van de diverse bladen. Hierbij kan de vraag gesteld worden of er in de verkiezingsstrijd zoveel van die gedrukte media ingezet worden door (lokale) politici en politieke partijen. Schamp geeft het antwoord in zijn documentatie : affiches van 4 m² en 20 m² worden het meest ingezet in de verkiezingscampagnes.

Het zint hem ook niet dat de werkgroep-Langendries “… in de beste oude politieke traditie geen enkele deskundige of personaliteit uit de mediasector geraadpleegd heeft. Nochtans dachten wij dat het tot de geplogenheden van de Nieuwe Politieke Cultuur behoorde, dat men buiten de eigen politieke paadjes zou treden en dat men experts en bevoorrechte getuigen zou horen. Men heeft zelfs niet de beleefdheid gehad om de betrokken sectoren (afficheurs, reclamebureaus, drukkers, fotogravures) in te lichten over het op til staande verbod. We moesten het ‘stoemelings’ vernemen in de krant waar het afgedrukt stond te midden van de andere maatregelen die de werkgroep ging nemen.”

Als alternatief stelt Schamp voor dat men zou uitgaan van het volume dat nodig is om elke kiezer vier keer te bereiken in één maand tijd. Het budget dat daarvoor nodig is, mag de politicus dan naar eigen goeddunken spenderen in diverse media. WIM heeft ook een aantal nepaffiches laten maken om de politieke affichage te verdedigen, met de beeltenis van Louis Tobback en Jean-Luc Dehaene.

Eddy Matthijs van WIM zegt dat er al wat reacties van politici zijn binnengekomen. “Er zijn er toch die ons steunen, zij het dan niet altijd publiekelijk. Van de media hebben we nog geen reacties gekregen, en evenmin van de overkoepelende organisatie van affichagebedrijven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content