William Willems (50) ‘Files zijn een opportuniteit’
In 2012 keerde William Willems terug naar België en naar zijn oude functie: regionaal general manager België en Luxemburg bij Regus. Acht jaar geleden verkaste hij voor de specialist in flexibele werkplekken naar Hongkong om er de regio Zuidoost-Azië te leiden. In 2009 verruimde zijn werkregio met Australië en Nieuw-Zeeland. Het contrast met het kleine België kan moeilijk groter zijn. Maar Willems had er wel zin in en zag meteen ook een uitdaging: het aantal Regus-centra in België moest snel omhoog.
Hoever staat het intussen met die expansieplannen?
WILLIAM WILLEMS. “We hebben net een nieuw centrum met 166 werkplekken geopend aan het Brusselse Zuidstation. Meer in het westen van Brussel staat er in het najaar nog een opening op het programma. We zijn ook druk bezig met enkele locaties in Vlaanderen, want we krijgen veel aanvragen uit steden als Aalst, Leuven en Mechelen. Er zitten drie centra in de pijplijn en die willen we openen voor het eerste kwartaal van 2014. De bedoeling is om minstens 25 centra te hebben tegen eind 2015.”
Hebt u zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan de Belgische realiteit?
WILLEMS. “Het verkeer is verschrikkelijk. In die zeven jaar dat ik weg was uit België is het echt wel verslechterd. Je verliest zoveel tijd op de weg. Maar dat is ook een opportuniteit voor Regus. Veel managers klagen over de files en het tijdverlies voor hun mensen. Daar kunnen we op inspelen met werkplekken in de buurt van waar de mensen wonen.”
Krijgt de vestiging aan het Zuidstation navolging? In enkele landen werkt u samen met spoorwegmaatschappijen.
WILLEMS. “Klopt. We hebben een partnership met de Nederlandse Spoorwegen en onlangs hebben we in Frankrijk een contract gesloten met de SNCF. In België voeren we gesprekken me de NMBS en we voelen wel dat er interesse is.”
Regus speelt in op de trend van het mobiel werken. Met de technologie van vandaag heb je geen Regus-center meer nodig.
WILLEMS. “We houden geregeld enquêtes en daaruit blijkt dat managers inderdaad vinden dat ze overal kunnen werken. Tegelijk geven velen aan dat thuiswerken geen oplossing is. Het is voor thuiswerkers heel moeilijk om de scheiding te maken tussen privéleven en werk. Thuiswerken is ook nadelig voor de corporate spirit. En thuis is de ondersteuning ook niet ideaal.
“Onderweg werken, bijvoorbeeld in een café of restaurant, is ook geen echt alternatief. Ja, om even je e-mail te checken is dat oké, dat heb ik ook al gedaan. Maar echt geconcentreerd werken, dat lukt op zo’n plekken niet. In Singapore hadden we een klant waarvan de medewerkers tussen twee afspraken door weleens in een Starbucks werkten. Die mensen bleken absoluut niet productief, want er was te veel lawaai, ze vonden geen tafeltje, konden moeilijk bellen en het was nog duur ook, want ze moesten altijd een koffie bestellen. Zet daar onze Businessworld Gold-formule tegenover. Dat kost in België 19 euro per maand en dan heb je toegang tot al onze businesslounges, werk je in een professionele omgeving met prima internettoegang en de koffie is gratis.”
Brussel had in 1989 de primeur van het allereerste Regus-center. Hoe zit het intussen met de positie van ons land in de groep?
WILLEMS. “We moeten zeker groeien. Vergelijk met Nederland: daar zit Regus bijna op 40 locaties voor een bevolking van iets minder dan 17 miljoen mensen; België telt 11 miljoen inwoners en we hebben bijna tien Regus-centers. Er is duidelijk nog ruimte voor groei.”
LV
“Onderweg werken, bijvoorbeeld in een café of restaurant, is geen echt alternatief”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier