“Wij zijn op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor Avis en Belron”
CASH. Zelfs al draait Avis Europe eindelijk weer breakeven, toch is deze activiteit een beetje een blok aan het been van D’Ieteren. Overweegt u te verkopen?
BENOIT GHIOT. Neen, zeker niet. Ons belang in Avis Europe is niet te koop. Integendeel, wij zullen al het mogelijke doen om het prille herstel van onze verhuuractiviteit te bestendigen. We hebben haar nieuw leven ingeblazen en het laatste wat we nu willen, is verkopen. We zijn zelfs op zoek naar opportuniteiten om de activiteit uit te breiden op ontwikkelende markten zoals Azië. Wij zijn al aanwezig in China via een joint venture, maar we willen onze positie in dat deel van de wereld nog verder verstevigen. We zijn op zoek naar interessante opportuniteiten in dat segment.
Avis Europe heeft onlangs een kapitaalverhoging gedaan. Wat zal er met dat verse geld gebeuren?
GHIOT. Eerst en vooral zal de kapitaalverhoging Avis Europe in staat stellen om zijn financiële verplichtingen na te komen, aangezien het een schuld heeft die afloopt in 2010 en een andere die afloopt in 2011. Met het verse kapitaal zal de schuldgraad van de groep dus worden afgebouwd. Verder zal de kapitaalverhoging ook dienen om opnieuw evenwicht te brengen in de balans met een versteviging van de kaspositie. Ten slotte is Avis Europe, zoals ik al zei, op zoek naar opportuniteiten in ontwikkelende markten zoals China. Dankzij het kapitaal dat het ter beschikking heeft, zal het interessante kansen kunnen benutten. En als de vraag naar huurauto’s zou stijgen, heeft Avis Europe de middelen om zijn wagenpark snel aan de hogere vraag aan te passen.
Vreest u niet voor een nieuwe klap voor Avis Europe in geval van een terugval van de Europese en Amerikaanse economie?
GHIOT. Na zijn herstel, dat begon in de vorige herfst, heeft Avis Europe zijn activiteiten gerationaliseerd en zijn kostenstructuur sterk verbeterd. De vaste kosten zijn fors gedaald na onder meer een vermindering van het personeelseffectief. En ook de va-riabele kosten liggen vandaag lager dankzij een betere afstemming van het wagenpark op de vraag naar huurwagens. In het geval van een nieuwe wereldwijde economische vertraging zullen we dus sterker staan en beter voorbereid zijn.
U hebt onlangs uw belang in Belron verhoogd tot 94 %. Bent u van plan om de overige 6 % te kopen?
GHIOT. U moet weten dat de overblijvende 6 % in handen is van de oprichtersfamilie waarmee wij een uitstekende verstandhouding hebben. Normaal gezien kon de oprichtersfamilie vanaf 2014 een putoptie uitoefenen (red.: dat is het recht om hun aandelen voor een bepaalde prijs te verkopen), maar wij hebben een akkoord gesloten om het partnerschap te verlengen tot 2024. Wij op onze beurt zullen in 2014 onze participatie verhogen tot minstens 95 %. Op dit moment is er dus geen sprake van een volledige overname van Belron.
Wat zijn uw ambities voor Belron?
GHIOT. Het is onze wens om overal ter wereld waar onze activiteit zinvol is, aanwezig te zijn. Er zijn opportuniteiten in Latijns-Amerika, waar we al vaste voet aan de grond hebben in Brazilië en Chili. We hebben ook onze eerste stappen gezet in China, maar dat is slechts een begin. Er moet nog heel veel gebeuren in dat land. En recent hebben we een team naar Rusland gestuurd om te zien hoe we die grote markt, waar er nog geen grote spelers bestaan in ons segment, kunnen betreden. Ten slotte is ons potentieel in de Verenigde Staten nog lang niet ten volle ontwikkeld.
Belron focust voor de ontwikkeling van zijn activiteiten dus op de opkomende markten?
GHIOT. Wij mikken niet op alle opkomende markten. In het land in kwestie moet er een afzetmarkt zijn voor onze activiteiten. Neem India: het wegennetwerk is er in slechte staat en als er een ruit stuk is, doen auto-eigenaars daar ofwel niets aan, ofwel improviseren ze zelf een herstelling. Belron in India zou dus totaal zinloos zijn.
Wat uw activiteiten op het gebied van autodistributie betreft, zijn de cijfers van het eerste halfjaar bijzonder goed. Wat mogen we verwachten van het tweede halfjaar?
GHIOT. Wij kijken de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Wij geloven dat de automarkt zal blijven groeien in het tweede halfjaar. Voor het hele jaar verwachten we een groei van 8 %. Ons marktaandeel, dat al gestegen is in het eerste halfjaar, zou in het tweede halfjaar 20 % moeten kunnen bereiken dankzij onder meer de lancering van een reeks nieuwe modellen in het middengamma van VW, zoals de nieuwe Touran, Sharan en Jetta, en de lancering van de Audi A1. (C)
“Ons belang in Avis Europe is niet te koop.” Benoît Ghiot.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier