‘Wij zijn een zalmschool, geen watervalschool’
Eerst het onderwijs, dan het bedrijfsleven en uiteindelijk weer het onderwijs. Dat is de ongewone loopbaan van Raph Van Loocke, algemeen directeur van het voedingsinstituut Ter Groene Poorte.
Meer dan veertig jaar geleden volgde Raph Van Loocke (55) de opleiding slager-spekslager aan de Brugse school Ter Groene Poorte. Sinds vijf jaar is hij er algemeen directeur. “Op aanraden van de toenmalige directie ben ik verder gaan studeren. Eerst technicus biochemie, later studeerde ik af als ingenieur biochemie.”
Daarna kreeg Van Loocke de vraag om de slagerijopleiding uit te bouwen, tegelijk werd hij consultant voor een aantal voedings-kmo’s. “Begin de jaren negentig werd ik dan gevraagd om het ambachtelijke slagersbedrijf Pyfferoen te helpen bij de uitbreiding. Het was onder andere dankzij het product Beauvoorde-paté een belangrijke speler op de Belgische markt geworden. Ik heb onder andere kookhammen aan het assortiment toegevoegd. Het bedrijf werd marktleider in zijn niche.”
In 2006 kreeg Van Loocke de vraag om weer aan de slag te gaan bij het Voedingsinstituut Ter Groene Poorte, deze keer als directeur. Vanuit zijn ervaring in het bedrijfsleven stuurde Van Loocke het opleidingsaanbod bij. “Mijn filosofie achter de school is dat de scholieren verschillende richtingen uit moeten kunnen. De slager-, bakker- of hotelschool mag geen eiland zijn. Ik wilde meer synergieën tussen de richtingen. Bovendien wilde ik de leerlingen meer kansen geven om zich via specialisatiejaren te professionaliseren. Denk maar aan de opleidingen tot assistent-voeding, vleeswarentechnicus of butler-intendant. Wie klaagt over het watervalsysteem waarbij leerlingen eerst in het algemeen secundair starten en later afdalen naar technisch of beroepsonderwijs moet eens bij ons komen kijken. Dankzij het opleidingstraject hier daal je niet af, maar kan je tegen de stroom invaren. Wij zijn een zalmschool. Geen watervalschool.”
Meer wetenschap
“Al jaren zet ik mij samen met mijn staf in om het onderwijs beter af te stemmen op de arbeidsmarkt door nauw samen te werken met bedrijven”, gaat Van Loocke verder. “Vanaf het vierde jaar maken de leerlingen kennis met het werkveld via stages van veertien dagen. In onze richting voedingstechnieken kiezen we volop voor werkplekleren. Hier gaan de scholieren één of twee dagen per week ervaring opdoen op de bedrijfsvloer.”
Bij zijn aantreden als directeur heeft Van Loocke de opleiding voedingstechnieken uitgebouwd. “De voedingssector heeft nood aan meer wetenschappelijk gevormde mensen, dat heb ik tijdens mijn carrière in de privésector gemerkt. Dankzij onder andere onze zevende specialisatiejaren leidt deze school mensen op tot middenkader die de vertaalslag kunnen maken tussen de vloer en de ingenieur of de top van het bedrijf. Hier komen studeren voor slager en bakker is geen doel op zich. De zaakvoerder van slagerijketen Buurtslagers komt van deze schoolbanken.”
“Wij leiden mensen op tot middenkader die de vertaalslag kunnen maken tussen de vloer en de top van het bedrijf” Raph Van Loocke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier