‘Wij kunnen tienduizend banen creëren’
Over Zaventem werd de voorbije jaren vooral geklaagd. Maar Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, ziet vooral het potentieel van de luchthaven. “Zaventem is een goudmijn om banen en toegevoegde waarde te creëren.”
Arnaud Feist, de CEO van de luchthavenuitbater Brussels Airport Company, kijkt vanuit zijn kantoor rechtstreeks uit op het tarmac, waar enkele toestellen hun motoren laten draaien of wachten op de volgende lading passagiers. Op de luchthaven van Zaventem heerst weer een onmiskenbare dynamiek. “Deze luchthaven is een goudmijn om banen en toegevoegde waarde te cre-eren”, zegt Feist. “Maar het is dan wel belangrijk dat alle actoren begrijpen welke ontwikkelingskansen Zaventem biedt.”
De luchtvaartmaatschappijen klagen steen en been over de geluidsboetes van het Brussels Gewest.
ARNAUD FEIST. “Die boetes zijn kafkaiaans. Je krijgt ze nooit uitgelegd aan een buitenlandse carrier. Belgocontrol, een federale instelling, geeft een piloot een vliegroute. Als hij die volgt en boven het Brussels Gewest vliegt, krijgt hij een geluidsboete in zijn maag gesplitst. Dat is alsof je een bekeuring krijgt omdat je op de autosnelweg 120 kilometer per uur rijdt.”
Dat dossier sleept al decennia aan. Ziet u vooruitgang?
FEIST. “Nee. Maar het aantal personen rond de luchthaven dat geluidshinder kan ondervinden — die wonen in een omgeving waar het geluid kan stijgen tot 55 decibel — is in tien jaar tijd met de helft verminderd. Het aantal vliegbewegingen daalt, terwijl het aantal passagiers stijgt. De vliegtuigen zijn groter en worden steeds beter gevuld. Die toestellen worden steeds stiller.”
Ondanks de geluidsboetes staan investeerders dus in de rij?
FEIST. “Ik hoor voor het overige weinig klachten van investeerders. De luchthaven heeft vooral troeven. Je hebt de geografische ligging, in het centrum van België en West-Europa. De werknemers in Vlaams-Brabant zijn doorgaans goed geschoold, en dat leidt tot een hoge productiviteit. Bovendien spreken ze veel talen.”
Maar wie naar de luchthaven wil, staat te vaak in de file op de ring rond Brussel.
FEIST. “De infrastructuur rond de luchthaven is best in orde, maar ze slibt meer en meer dicht. Het Vlaams Gewest wil aanpassingen aan de ring. Dat is prachtig, maar op lange termijn moeten we een tweede toegang tot de luchthaven aanleggen. Vandaag kan je ze enkel bereiken via de ring.
“De auto is belangrijk, maar de luchthaven moet ook toegankelijk zijn voor reizigers die komen met de trein, de bus of de tram. De Diabolo-spoorlijn, de rechtstreekse treinverbinding met Antwerpen en het zuiden van Nederland, is een troef. De reistijd werd met ruim de helft ingekort en de bezettingsgraad van die treinlijn is uitstekend.”
Begin 2011 kondigde u voor 460 miljoen euro investeringen aan. Pier A, hoofdzakelijk voor Europese vluchten, zou fors worden verlengd. Tot nu hebben we daar weinig van gezien.
FEIST. “Door de recessie hebben we onze ambities getemperd. We zijn minder snel gegroeid dan verwacht. Het project is daardoor tijdelijk uitgesteld. Vandaag is de ‘connector’ de grote investering. We bouwen een bovengrondse verbinding tussen het terminalgebouw en pier A, de vertrekhal voor de Europese vluchten. De passagiers hoeven dan niet langer af te dalen in die lange, donkere tunnel. Het wordt een gang met veel licht, met de veiligheidscontrole, en winkels. De wandeltijd wordt zeker tien minuten korter. Begin 2015 moet de connector af zijn. De verbinding kost 70 miljoen euro.”
Twee weken geleden opende DHL een nieuw distributiecentrum voor vrachtbehandeling in Brucargo. Is de verhuizing van het koerierbedrijf naar Leipzig na vijf jaar verteerd?
FEIST. “Het distributiecentrum behandelt vracht voor heel België, die deels ook de lucht in gaat. DHL blijft groeien op de luchthaven. Naast dat nieuwe centrum breidt het ook zijn activiteiten weer uit. Sinds januari vliegt DHL zes keer per week naar Cincinnati, aan de Oostkust in de Verenigde Staten. Alleen al die ene vrachtvlucht creëert honderden banen. DHL beseft maar al te goed hoe belangrijk de centrale ligging van Zaventem is en welke potentieel de luchthaven heeft.”
De volgende tien jaar investeert u 200 miljoen euro in Brucargo, de vrachtpoot van de luchthaven.
FEIST. “Dat zal drieduizend nieuwe banen opleveren. We hebben in vier jaar tijd drie grote distributiecentra opgetrokken op een oppervlakte van 70.000 vierkante meter of veertien voetbalvelden. Bpost en DHL zitten in twee gebouwen. De helft van het derde gebouw is verhuurd aan St. Jude Medical, een producent van medische apparatuur, zoals pacemakers. St. Jude Medical opent op Brucargo zijn Europese verdeelcentrum. Dat is voor ons een enorme stap vooruit, want we gaan nu veel verder in de logistieke keten. Voordien ging het enkel om vrachtbehandeling door luchtvaartmaatschappijen. Nu hebben we een eindklant in de logistieke keten, en die komt naar Brucargo.”
Zaventem genereert rechtstreeks en onrechtstreeks 60.000 banen.
FEIST. “Het volgende decennium kunnen daar nog eens tienduizend banen bij komen. Dat is een minimaal cijfer, want ik ben voorzichtig in mijn prognoses. We gaan uit van een jaarlijkse groei van vracht en passagiers van 2 à 3 procent. Welke sectoren in dit land creëren in tien jaar tienduizend nieuwe banen?”
Maar Vlaams-Brabant is een gebied met een bijna volledige tewerkstelling.
FEIST. “In Vlaams-Brabant vinden we nauwelijks nog geschoolde werknemers. Maar naast ons ligt het Brussels Gewest. Dat is een enorm reservoir, met een hoge werkloosheidsgraad.”
Dat knelpunt kennen we al jaren. Waarom zou daar nu verandering in komen?
FEIST. “Deze zomer openen we op Brucargo het Luchthavenhuis. Dat is een project met alle arbeidsbemiddelingsinstellingen van het land, Voka, de provincie en de openbaarvervoermaatschappijen. We willen de vacatures afstemmen op de werklozen. De vervoermaatschappijen onderzoeken een aanbod voor de soms onregelmatige werkuren in Zaventem.”
U hebt blijkbaar luxeproblemen. Toch klaagt u over de subsidies voor de luchthaven van Charleroi.
FEIST. “De toegevoegde waarde in Zaventem is oneindig veel groter dan in Charleroi. Zaventem staat met 3,3 miljard euro voor 80 procent van de toegevoegde waarde, Charleroi voor amper 4,8 procent. Dat hangt uiteraard samen met het type activiteit op beide luchthavens. Lagekostenmaatschappijen creëren weinig banen door hun beperkte dienstverlening. Een homecarrier als Brussels Airlines creëert vier keer meer banen dan een maatschappij als Ryanair, die in Ierland is gevestigd. Brussels Airlines heeft hier zijn hoofdkantoor en zijn verkoopdienst en het verricht hier zijn technische onderhoud. De catering wordt vanuit Zaventem gedaan.
“Jetairfly opent nog dit jaar zijn nieuwe gebouw. Daar gaan duizend mensen werken, want de luchtvaartmaatschappij doet onder meer het technische onderhoud van de Boeing 787, de Dreamliner, voor de hele Tui Group, de Britse hoofdaandeelhouder. Ik heb een goede verstandhouding met het management van Brussels South. Maar vluchten die in Zaventem verdwijnen en naar Charleroi verhuizen, vernietigen letterlijk banen.”
Charleroi slaagt er blijkbaar ook niet in nieuwe bedrijven aan te trekken, hoewel het aantal passagiers de voorbije vijftien jaar expansief is gegroeid.
FEIST. “Zaventem is een centrum met internationale verbindingen, treinen en bussen. Het is daarom geen toeval dat het consultancybureau Deloitte vanaf 2016 zijn nieuwe hoofdkantoor opent in het voormalige administratieve gebouw naast de vertrekhal. Deloitte komt hier niet voor de vliegtuigen, maar wel voor het multimodale karakter van de luchthaven. Tweeduizend medewerkers krijgen hun kantoor recht boven het station.
“En Deloitte is pas het eerste project. Tussen het viaduct aan de ring en de parkeerterreinen van de luchthaven plannen we nog eens 400.000 vierkante meter aan kantoren. We zullen huurders kunnen overtuigen van het grotere potentieel in vergelijking met meer afgelegen gebieden aan de rand van Brussel.”
WOLFGANG RIEPL, FOTOGRAFIE LIES WILLAERT
“Vluchten die in Zaventem verdwijnen en naar Charleroi verhuizen, vernietigen letterlijk banen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier