Wie zit er tussen Madonna en uw brievenbus?
De nieuwste cd van Madonna? Daarvoor surfen we naar Frontstage.be. En als we Brusselmans of Claus willen lezen, gaan we langs bij Proxis.be. Niemand die er echter bij stilstaat dat die cd’s, video’s, dvd’s en boeken een hele logistieke weg afleggen voor ze bij ons in de brievenbus belanden. Niemand, behalve Evadix E-land.
Neen, veel souvenirs uit het Renault-tijdperk vind je hier niet meer terug. Er zijn weliswaar nog de geelgrijze kleuren op de muur, en er staan nog enkele signaalborden die verwijzen naar de Franse autoconstructeur, maar dat is het dan. Sinds Evadix E-land – een joint venture van het Doornikse Evadix en Alcopa – in juni zijn intrek nam in de voormalige Renault-site in Vilvoorde, hebben de autoplatformen plaatsgemaakt voor e-commerceplatformen.
Drie maanden
zijn er intussen voorbij, en in die beperkte tijdspanne is Evadix E-land erin geslaagd een stevige klantenkring uit te bouwen: zo doen de webwinkel Frontstage (boeken en cd’s), de bureaumateriaalspecialist Sofures en de speelgoedketen Droomland (Groep Colruyt) geregeld een beroep op het logistieke bedrijf. Maar de belangrijkste klant van Evadix E-land is de virtuele supermarkt Ready.be, een dochter van GB. In het geautomatiseerde preparatiecentrum van Ready, dat 10.000 vierkante meter beslaat, werken dertig van de 45 personeelsleden van Evadix E-land.
Veel nadruk op internet dus, maar niet uitsluitend: de joint venture van Evadix en Alcopa is momenteel druk in de weer met het installeren van rekken voor een nieuwe grote klant, waarover het alleen nog maar kwijt wil dat die uit de traditionele sector komt. “Dat is nu net een van onze sterke punten,” zegt gedelegeerd bestuurder Roland De Wolf van Evadix E-land. “We kunnen zowel voor internetbedrijven als traditionele ondernemingen werken, aangezien we aan beide einden van de supply chain zitten.”
In de sector van de logistiek is de tijd van de outsourcing in de klassieke zin, waarbij transportbedrijven alleen maar goederen ophaalden en leverden, al een tijdje voorbij. Vandaag wil de klant totaaloplossingen waarbij zo veel mogelijk schakels van de supply chain worden geïntegreerd. Dat betekent dat de transporteur bijvoorbeeld moet instaan voor het goederenbeheer, en dat hij op elk moment van de dag én nacht aan zijn klant moet kunnen vertellen waar diens producten zich bevinden. Evident dat je er met een simpele vrachtwagen niet meer komt in dit beroep: wie nog wil meespelen, heeft software nodig, veel software zelfs. En het is precies dáárin dat Evadix – de eerste partner in deze joint venture – een rol speelt.
Het Doornikse bedrijf
ontstond begin dit jaar onder impuls van Pascal Leurquin. Toen de uitgeverij Casterman besloot om zijn logistieke activiteiten van de hand te doen, rook Leurquin – een werknemer van Casterman – business. Hij besloot om samen met een paar collega’s Casterman Distribution uit te kopen. Dat lukte, en het vijftienkoppige managementteam besloot tegelijkertijd ook Casterman Routage over te nemen. Beide afdelingen werden omgedoopt tot respectievelijk Evadix Logistics en Evadix Direct Marketing Services. En er kwam al vlug ook een derde tak bij: Evadix.net, dat softwaretoepassingen ontwikkelt.
Evadix profileert zich als een logistieke dienstverlener (vooral picking uit de rekken) voor ondernemingen die actief zijn in elektronische handel. Het zorgt er voor dat de informatiestromen van zijn klanten – onder meer Frontstage en Sofures – op elkaar worden afgestemd.
Het bedrijf telt momenteel 180 werknemers en verwacht dat de omzet dit jaar zal schommelen tussen 500 en 700 miljoen frank. Pascal Leurquin, gedelegeerd bestuurder van Evadix: “Onze toegevoegde waarde creëren we doordat we zowel instaan voor de e-commercesoftware, de interne enterprise resource planning(ERP)-software als de fysieke flux van de producten. Evadix.net integreert namelijk voor de klant de zogenaamde front-office (de externe e-commerce-communicatie via de website) met de back-office (de interne bedrijfsorganisatie, via een ERP-systeem van Real Project, een filiaal van Real Software). En aangezien Evadix zelf voor de fysieke stroom van goederen instaat, kunnen wij ook het beheer van die stroom rechtstreeks in ons systeem inpassen.”
Niet alleen Pascal Leurquin had begin dit jaar door dat er geld moet kunnen worden verdiend met logistiek voor e-commercebedrijfen. Ook Alcopa had dit door. Deze dochter van de groep Moorkens, die onder meer de automerken Hyundai, Mitsubishi, Suzuki en Peugeot verdeelt, beheert zo’n 70.000 vierkante meter van de voormalige Renault-site in Vilvoorde. De helft van de capaciteit dient als voorraadruimte voor Alcopa-dochter Buro Market, een verdeler van kantoormateriaal. De andere helft, dus zowat 35.000 vierkante meter, wilde Alcopa gebruiken voor nieuwe logistieke activiteiten. Toen Pascal Leurquin in februari 2000 toevallig in contact kwam met Roland De Wolf, gedelegeerd bestuurder van de Alcopa-groep, was het liefde op het eerste gezicht. Beide bedrijven bleken zo’n zelfde kijk op de toekomstige logistieke markt te hebben, dat ze besloten om samen te werken.
Op 20 juni werd Evadix E-land opgericht. Alcopa, dat 51% bezit van de joint venture, brengt vooral zijn infrastructuur en het daaraan verbonden personeel in, terwijl het operationele management van Evadix E-land in handen is van Evadix.
Evadix E-land wil op de oude Renault-site een cluster van e-commerce- en transportgerelateerde bedrijven rond zich scharen, waardoor spontane synergieën mogelijk worden. Een eerste partner is al gevonden: CiTyRACER, een e-transportbedrijf dat binnen de 24 uur aan huis levert, verhuisde begin vorige maand naar Vilvoorde. “We onderhandelen momenteel nog met twee tot drie andere transportbedrijven,” zegt Roland De Wolf.
Binnen het jaar willen Evadix en Evadix E-land ook nieuwe uitvalsbasissen openen in Vlaanderen en misschien zelfs het buitenland. De Wolf: “Nu beschikken we al over twee goed gelegen vestigingen in Vilvoorde en Doornik. Het is onze ambitie om op middellange termijn Noord-Frankrijk, de Benelux en – waarom niet – Duitsland als actieradius te hebben. De geïntegreerde software die we hebben, is immers geschreven voor een multi-siteorganisatie.”
Om al die plannen te kunnen waarmaken, gaat het team van Evadix binnenkort op zoek naar nieuwe middelen. Pascal Leurquin: “Eind december wil Evadix vers kapitaal ophalen. We rekenen op een bedrag tussen 150 en 350 miljoen frank.”
emmanuel vanbrussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier