WIE VAN DE DRIE?
Mastodont zkt sterke man.
Bij General Electric doet het gerucht de ronde dat Reg Jones, de toenmalige chief executive officer, dik een kwarteeuw geleden aan een jonge ingenieur vroeg waar hij vijf jaar later wilde zitten. De ingenieur wees in zijn richting en zei: “Op uw stoel.”
De ingenieur heette Jack Welch. Het verhaal illustreert de traditie van sterke CEO’s bij GE. Van Reg Jones werd ook al gezegd dat hij de meest succesvolle CEO was die het bedrijf ooit gekend had, omdat hij General Electric na de inflatoire jaren zeventig naar een trage groei geleid had. Toen Welch aan het roer kwam, pakte hij de hakbijl, herschikte de investeringsportefeuille, leidde GE naar een nieuw tijdperk van megasuccessen en plantte GE’s managementprincipes over naar het internationale bedrijfsleven. Vandaag is Welch het icoon waar topmanagers in spe zich aan spiegelen.
Kan GE tegen april volgend jaar een nieuwe Jack Welch opdelven? Drie kandidaten staan in de rij: Jeffrey Immelt (44), de huidige baas van GE Medical Systems, wordt het vaakst getipt; zijn collega Robert Nardelli (52) van GE Power Systems en James McNerney (50) van GE Aircraft Engines zijn eveneens in de running. Op 7 juni benoemde Welch opvolgers voor de drie potentiële kroonprinsen. De 43-jarige David Calhoun neemt de operationele verantwoordelijkheid op zich voor de afdeling vliegtuigmotoren, John Rice zal Nardelli bijstaan en Joseph Hogan wordt Immelts rechterhand. Algemeen wordt verwacht dat een van hun bazen in de komende maanden tot nieuwe topman benoemd wordt en dat de twee die het niet halen, opstappen bij General Electric.
De drie hebben al een lange en diverse carrière binnen de groep achter de rug. Immelt, een afgestudeerde van Harvard, werkt sinds 1982 bij GE. In de voorbije achttien jaar vervulde hij functies in marketing, verkoop en productmanagement in verschillende afdelingen van GE. Nardelli ging in 1971 aan de slag bij het management van GE, maar van 1988 tot 1991 maakte hij een ommetje via Case Corporation, een producent van industriële gereedschappen in Wisconsin. Sinds 1991 leidde hij verschillende afdelingen van General Electric. McNerney is de enige van de vier die ook buiten de GE-familie significante managementervaring kon opsnuiven. De huidige topman van de luchtvaartafdeling werkte als brand manager voor Procter & Gamble en als senior manager voor McKinsey voor hij in 1982 bij GE kwam. Sindsdien vervulde ook hij verschillende binnen- en buitenlandse functies en stond hij aan het hoofd van Aircraft Engines, een divisie die 450 miljard frank omzet draait.
Frank Demets
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier