Wie creëert de beste start-up in 54 uur?

Eind vorige maand had het tweede Startup Weekend plaats in Brussel. Een honderdtal deelnemers verzamelde zich in tien groepjes die elk probeerden een start-up op te richten in de tijdspanne van één weekend. Trends keek mee over heel veel schouders.

Vrijdag 21 oktober. Het is 18.30 uur en in de gebouwen van Business Incubator (ICAB) in Brussel stijgt de spanning. Een kleine honderd deelnemers van het tweede Brusselse Startup Weekend zijn hier samengekomen, waarvan een twintigtal een concreet project komt voorstellen. De andere deelnemers zullen zich later aansluiten bij een van de geselecteerde projecten. “Jullie doel dit weekend: in 54 uur een start-up oprichten”, zegt medeorganisator Leo Exter. Dezelfde missie hebben de deelnemers aan de dertien andere Startup Weekends, die tegelijkertijd wereldwijd plaatsvinden, van Amerika tot Dubai. Het doel is eenvoudig: in teamverband een geloofwaardig start-upproject uitwerken. De ideeën worden geëvalueerd op input van poten-tiële klanten, op het businessmodel en de kwaliteit van de uitvoering.

Ash Maurya, specialist in lean ondernemen, neemt het woord: “Wij beoordelen jullie niet op je logo. We willen weten of je plan werkt. Vind een probleem, kijk wat de mensen nodig hebben en probeer daar een oplossing voor te vinden.”

19.15 uur. Tijd voor de pitches. De deelnemers hebben één minuut om het publiek te overtuigen. Over sommige ideeën is lang nagedacht, maar er blijkt ook heel wat geïmproviseerd te zijn. Katelijne en Elisa hebben een presentatie met namaakverlovingsringen om hun idee van een online wedding planner te verkopen. Nadat de lijst met ideeën is opgesteld, is er voor de stemming nog tijd voor een netwerkingpauze.

21. 00 uur. De stemming is beëindigd en er zijn tien projecten geselecteerd. Alle deelnemers monsteren nu aan bij een van de tien projectteams. Ze vormen groepen van een tiental personen op basis van complementaire profielen: verkoper, softwareontwikkelaar, graficus, ondernemer, advocaat, coach…

22.00 uur. Elk teamlid stelt zijn competenties voor en de taken worden verdeeld. Tot hun eigen verbazing is het project van Katelijne en Elisa gekozen. Zij moeten dus de rol van teamleiders op zich nemen. “We moeten aan een website voor onze business denken. Hoe moet de ideale site eruitzien?”, vraagt Katelijne.

Zaterdag 23 oktober

9 uur. Sommige deelnemers laten het nu afweten, maar de meerderheid is er weer bij. De teams zoeken elkaar op, iedereen vervult zijn taak. De mentors strooien kwistig met adviezen. Sommige teams besluiten de consument te raadplegen. GetAnItem gaat reizigers op de luchthaven van Brussel interviewen. Vraag: “Zou u bereid zijn om hier een voorwerp voor iemand te kopen en dat in ruil voor een vergoeding mee te nemen in uw bagage?”

Het team van iTrustMyDriver, dat aan een onlinetaxidienst werkt, heeft een dik uur op het terrein doorgebracht. “De consumenten hebben geantwoord dat ze bereid zijn iets meer te betalen voor een premiumservice”, vat teamleidster Valérie samen. “Maar we waren wel ontmoedigd toen we beseften dat de financiering en de toegang tot de markt erg moeilijk zijn.”

17 uur. Een team geeft er de brui aan. De drie overblijvende leden sluiten zich bij andere teams aan. “Het businessmodel klopte niet”, zegt Alex, een softwareontwikkelaar.

19.30 uur. Het team Facebook Conversion zit vast. “Aan de ene kant hebben we een reëel probleem, maar geen oplossing, en aan de andere kant hebben we een oplossing, maar geen probleem. Hoe leggen we daar nu een verband tussen?” Elders is de sfeer enthousiast. Het multiculturele team ChampagneMe bestaat uit tien leden en vertegenwoordigt negen nationaliteiten. “Wij hebben al aan dit idee gewerkt, maar het is in één dag meer geëvolueerd dan in een maand”, zegt Nezar, die het project heeft bedacht.

20.30 uur. De tussentijdse pitches beginnen. Elk team brengt verslag uit over zijn vorderingen, wat soms met de nodige humor gebeurt: “Eigenlijk kunnen wij nog geen product presenteren, maar we hebben wel al een blad papier.” Overal klinken op- en aanmerkingen, de mentors proberen te adviseren. “Vrijdag was het een beetje slap, maar na deze presentaties kwam de sfeer er goed in”, zegt Ramon Suarez, medeorganisator van het evenement. “Ze zagen hoe de andere teams gevorderd waren en die confrontatie heeft voor een boost gezorgd.”

Zondag 23 oktober

9 uur. De teams gaan weer aan het werk. Sommige teams zijn niet naar huis gegaan en hebben de hele nacht doorgewerkt. Het team Facebook Conversion is omgedoopt tot Speedito en heeft eindelijk inspiratie gevonden. Het heeft nog één dag om zijn achterstand in te halen.

12 uur. Het is kalm in het gebouw, de sfeer is geconcentreerd. Alle teams hebben een website, een Twitter-account en een Facebook-pagina. Cookalacasa wil met een video zorgen voor buzz.

Om de beurt testen de teams hun pitches, waarbij de mentors en de organisatoren als klankbord dienen. Reactie: “Dit is geen goede presentatie. Je moet er meer energie in stoppen.” Of: “Er is een visueel probleem: de slides sluiten niet aan op wat je vertelt.”

18.30 uur. Het is tijd voor de uiteindelijke presentaties: vijf minuten per team, gevolgd door soms zeer kritische vragen van de jury. “Sommigen hebben het hele weekend besteed aan iets wat waarschijnlijk een dood spoor is”, zegt jurylid Ben Piquard.

21.00 uur. In afwachting van de uitslag heerst er een koortsachtige sfeer. Eerst worden de prijzen van het Microsoft Innovation Center uitgereikt aan WeddingAssistant, CloudAppFinder, SurfStuff, Cookalacasa en iTrustMy-Driver. Deze vijf teams slepen een gratis ticket voor het Boostcamp van Microsoft in de wacht.

Daarna maakt de jury de winnaars bekend. Het project voor thuislevering, JustDelivered, krijgt de prijs voor de leanste start-up en CloudAppFinder die voor de meest levensvatbare onderneming. De grote winnaars van het weekend zijn echter de leden van het iTrustMyDriver-team. Zij mogen deelnemen aan het Founder Institute in Brussel.

23.00 uur. Na enkele geanimeerde debatten is het tijd om telefoonnummers uit te wisselen en afscheid te nemen. De deelnemers gaan uitgeput naar huis, maar met de zakken vol visitekaartjes en wellicht met de motivatie om een echte start-up te beginnen.

LARA VAN DIEVOET EN HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content