WERKEN MET PLEZIER

Maar we blijven efficiënt.

Zullen de ondernemingen van de toekomst er uitzien als grote vrijetijdscentra, grotendeels geïnspireerd op onze moderne winkelcomplexen? Het lijkt een bizarre vraag, maar helemaal zinloos is ze niet.

Het adagium zou kunnen luiden: als werken dan toch onvermijdelijk is, laten we het dan op een aangename én efficiënte wijze doen. Door de werknemers te ontlasten van de alledaagse beslommeringen zullen ze des te beter in staat zijn om voorbeeldig werk af te leveren.

Als prototype mag de Londense zetel van British Airways gelden, een van de mooiste realisaties op dat gebied. Het centrum van ongeveer 200.000 m², dat de naam Waterside meekreeg en ontworpen werd door de Noorse architect Niels Torp, werd ingewijd in juli 1998. Het werd ontworpen volgens het principe van een dorp met verschillende huizen, straten en wijken. Veertien gebouwen van zes verdiepingen – elk met een eigen stijl – staan opgesteld langs een 175 meter lange straat, eigenlijk een immense serre, die niet ontoepasselijk ‘The Street’ werd gedoopt. Omdat zich daar alle diensten verzameld hebben, is het tevens de ontmoetingsplek bij uitstek.

Alle gebouwen zijn als het ware samengesteld uit open ruimten, zelfs de grote baas heeft geen afgesloten kantoor. De traditionele cellen werden vervangen door flexibele, luchtige ruimten. Sommige afdelingen hebben noties als hot desking en clubbing overgenomen, waardoor de medewerkers de plaats kunnen kiezen en reserveren die het best geschikt is voor het werk dat ze aan het doen zijn.

Dankzij een investering van zo’n 650 miljoen frank kon aan elke medewerker het technologische neusje van de zalm bezorgd worden: multimedia pc’s, videoconferencing, mobiele telefoons, laptops. Toegang tot enorme databanken zorgt voor een betere verspreiding van de informatie en een drastische vermindering van het papierverbruik.

Chris Byron, project director van Waterside, zegt dat de sfeer die op die wijze gecreëerd werd de manier van werken van de 2800 mensen op de site grondig veranderd heeft. Een dergelijke omgeving, die de creativiteit stimuleert, wordt door British Airways beschouwd als een katalysator die leidt naar een nieuwe bedrijfscultuur, doordrongen van openheid en zoveel mogelijk wars van hiërarchie en bureaucratie. De ultieme doelstelling is de toegang tot informatie te verbeteren teneinde de concurrentiekracht te verhogen en producten of diensten zo snel mogelijk op de markt te brengen.

De medewerkers worden intussen nogal verwend. Het complex omvat onder meer ‘The University’ (waar het personeel permanente vorming geboden wordt), cybercafés, een crèche, een supermarkt (inclusief de mogelijkheid om aankopen via internet te doen), fitnesscentra, restaurants, stomerijen, een bank, een kapper en zelfs een bloemist.

De kroon op het werk is dat Waterside gebouwd werd in een park van 120 hectare – eigenlijk een gereconverteerde vuilnisbelt – dat openstaat voor het publiek en een van de uitverkoren groene plekjes in Londen geworden is.

Volgens British Airways leidt de investering, die op 13 miljard frank geschat wordt, tot een jaarlijks weerkerende besparing van ongeveer een miljard frank. En dat dankzij een verhoogde efficiëntie van de werkomgeving en -methodes.

In België laat de omvang van de ondernemingen dergelijke investeringen allicht niet toe, maar er kan toch wat beweging vastgesteld worden. Een pilootproject voor een dienstencentrum wordt binnenkort in gebruik genomen en het aantal bedrijven dat stomerijdiensten, aankopen via het internet of een aangename arbeidsomgeving met clubhouses, fitnesslokalen of ingerichte terrasjes aanbieden, is niet meer te tellen. Andere tijden, andere zeden… er wordt zelfs gefluisterd dat een lunaparkproject ter studie ligt, kwestie van de speldrift van de internetfans en de aanhangers van de nieuwe technologie te verzadigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content