Wereldwijde IT-storing treft bedrijfswereld en luchtvaart
Vrijdag hebben bedrijven wereldwijd te maken gekregen met aanzienlijke IT-storingen. Die verstoringen troffen verschillende sectoren, van luchtvaartmaatschappijen en banken tot mediagroepen en spoorwegmaatschappijen. De problemen worden toegeschreven aan zowel een mislukte software-update van beveiligingsbedrijf CrowdStrike als aan storingen bij de clouddiensten van technologiegigant Microsoft.
Microsoft meldde op zijn website dat gebruikers mogelijk geen toegang hadden tot verscheidene Microsoft 365-apps en -diensten, zoals PowerBI, Fabric en Teams. De problemen bij OneDrive, Intune en SharePoint zouden inmiddels verholpen zijn. Daarnaast wordt CrowdStrike in verband gebracht met een mislukte update van zijn Falcon-platform, wat leidde tot crashes bij computers met Windows-besturingssystemen.
NMBS
In de Verenigde Staten moesten American Airlines, Delta Airlines en Allegiant Airlines vrijdagochtend hun vroege vluchten aan de grond houden vanwege communicatieproblemen. Ook Brussels Airport kampte woensdag met een storing in het bagageafhandelingssysteem, hoewel die niet tot vertragingen leidden. Verder in Europa meldden luchthavens zoals Berlijn Brandenburg en Schiphol incheckproblemen. Sydney Airport waarschuwde dan weer voor mogelijke vertragingen door een “wereldwijde technische storing”.
In Australië lagen systemen van banken en de zender ABC plat, terwijl in het Verenigd Koninkrijk onder andere Sky News en de Londense beurs te maken hadden met storingen. De London Stock Exchange Group zegt problemen met de publicatie van nieuwsberichten te onderzoeken. Ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS kampt met technische problemen, waardoor reizigers online geen tickets kunnen kopen.
Volg het laatste nieuws over de IT-storing hier op de voet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier