Wereldprimeur

In 1994 luidde de Audi A8 een nieuw tijdperk van de autogeschiedenis in. Nu schrijft het merk een nieuw hoofdstuk met de 2.5 liter V6 TDI-motor.

Voor het Duitse kwaliteitsmerk Audi is het motto “Vorsprung durch Technik” beslist geen holle slogan. In oktober 1994 schreef men geschiedenis toen de volledig uit aluminium gebouwde top-berline A8 op de markt werd gebracht. Het model ’95 kostte 1.930.000 frank ; de instapprijs van het model ’98 bedraagt 1.841.500 frank (telkens BTW inbegrepen). Tot eind september dit jaar werden er al 1643 exemplaren verkocht in België : een succes voor een revolutionaire auto waarvan sommigen dachten dat hij de “kinderziekten” nog moest doormaken.

Sedert BMW (in de 7-Reeks) en Mercedes-Benz (in de S-Klasse) versies aanbieden met superieure dieselmotoren, mocht Audi deze trein niet missen. Vandaar dat het merk een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de autogeschiedenis, door in het modeljaar ’98 de Audi A8 met 2.5 TDI-motor te lanceren.

Het gaat om een wereldprimeur : deze krachtbron is de allereerste zescilinder turbodiesel met meerkleppen-technologie en directe brandstofinjectie. Wij maakten een testrit van ruim 1000 kilometer en werden getroffen door de soepelheid, de prestaties, de geruisloosheid en de zuinigheid van de nieuwe motor.

Onder het beleid van topman Piëch is Audi (en, voorlopig nog in iets mindere mate, ook Volkswagen) goed op weg om BMW en Mercedes-Benz het leven grondig zuur te maken in het segment waar deze twee merken al jaren een bevoorrechte positie innemen.

De Audi A8 TDI is een superieure auto qua design, comfort, uitrusting, stilte in het interieur en kofferinhoud. Ook wat het rijgedrag en de actieve en passieve veiligheid betreft, scoort hij bijzonder goed. Deze exclusieve berline positioneert zich op dezelfde hoogte als de topmodellen in de 7-Reeks van BMW en de S-Klasse van Mercedes-Benz.

Het zeer discrete uiterlijk van deze A8, waar niet meteen een opvallend “prijskaartje” aanhangt, zal zeer zeker gewaardeerd worden door heel wat hedendaagse chauffeurs. Smaakvolle discretie is dezer dagen immers een niet te verwaarlozen pluspunt bij de aankoop van een exclusieve auto.

De nieuwe V6-motor is de technologische bekroning van jarenlange ervaring inzake directe brandstofinjectie, een evolutie waarin Audi een pioniersrol speelt. Het feit dat ruim 40 procent van de diesel-kopers de voorkeur geeft aan een motor met rechtstreekse inspuiting, zegt meer dan genoeg. In de eerste vier maanden van dit jaar waren de TDI-versies zelfs goed voor 79 procent van alle in België ingeschreven nieuwe Audi’s.

Het is dus zonder meer duidelijk dat de nieuwe A8 TDI, en in het algemeen de dieselmotor met directe injectie, een veelbelovende toekomst tegemoet gaan. Want de klant is nog altijd koning.

PATRICK OP DE BEECK

Audi A8 2.5 TDI Een superieure exclusieve auto, aangedreven door een revolutionaire motor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content