WELLNESS. Gezond van lijf en bedrijf
Heel wat werknemers stoppen erg veel tijd in hun bedrijf, maar nagenoeg geen in hun lijf. Maar hoe kan je met zulke mensen een gezond bedrijf opbouwen ? Voor Guy Janssens en André Franck het startsein om ekonomie en geneeskunde met elkaar te versmelten in de NV Wellness.
Guy Janssens is ekonoom met een uitgesproken zwak voor business-to-business marketing. Zelf noemt hij zich commercieel direkteur van de vijf maanden jonge NV Wellness in Wilrijk. Als zelfstandig bedrijfsadvizeur, gespecializeerd in marketing en verkoop, ontwikkelde hij zich door de jaren heen tot een coach van mensen. Guy Janssens : “Ik vroeg me af hoe het toch komt dat sommigen blokkeren terwijl anderen doorgroeien. Rijzen er in het bedrijf problemen, dan komen heel wat werknemers in stresstoestanden terecht. En die zijn uiteraard weinig positief, niet voor henzelf en ook niet voor hun organizatie. “
In februari 1994 ontmoette Guy Janssens toevallig dokter André Franck. Franck had in de VS van nabij kennisgemaakt met preventieve medische check-ups en een studie gemaakt waaruit bleek dat je preventie en curatieve geneeskunde niet samen kunt doen. Hij keek uit naar ondernemers die een bedrijf wilden opstarten met als service preventief gezondheidsbeheer.
Risicofaktoren.
Janssens koppelde zijn commerciële ervaring vast aan de medisch-wetenschappelijke kennis van Franck, en meteen was Wellness geboren. Het bedrijfje probeert met zijn medische onderzoeken een allesomvattend gezondheidsoverzicht samen te stellen en ook eventuele afwijkingen op te sporen. Daarnaast zoekt het naar risicofaktoren die de gezondheid kunnen bedreigen. “Het meest originele punt van ons programma is evenwel het sleutelen aan die risicofaktoren, ” aldus Janssens. “Daar schuilt het grote tekort van de huidige klassieke check-ups. Meestal zijn dat slechts momentopnames. Het noodzakelijke evaluatiegesprek over wat er uit de bus komt, ontbreekt. “
Relaxzaaltjes en fitnessruimten met gesofistikeerde hometrainers, gekoppeld aan nog vernuftiger beeldschermapparaten leren de arts veel over gezondheid en risicofaktoren. Ons leert het dat dergelijke investeringen geen spek voor de bek zijn van een gewone burger met een vrij beroep of een bescheiden KMO. Guy Janssens : “Sommige bedrijven nemen dit soort initiatieven naar hun management en kaderleden toe, andere stellen het open voor al hun werknemers. Ze kaderen dit echt in hun human resources management. Zij zijn ervan doordrongen dat, wanneer zij hun medewerkers de mogelijkheden bieden om op een gezonde manier met hun lichaam om te springen, dit ook lonend is voor hun bedrijf. “
De onderzoeken vinden ‘s morgens of tijdens de voormiddag plaats. Wie bij Wellness aanklopt, ondergaat eerst een bloed- en urine-onderzoek. Daarna vullen de klanten een vragenlijst in, waaruit de arts bijna onmiddellijk de risicofaktoren kan achterhalen. Op basis van die faktoren en het eerste klinisch onderzoek, wordt vastgesteld welke labo-testen er moeten volgen. Deze gaan van de impedentie-metrie (via ultrasone technieken wordt het aantal cellen, de verdeling tussen vocht en vet, enzovoort berekend), echografie, elektrocardiogram tot Doppleronderzoek (dat toelaat de kwaliteit van perifere en centrale bloedvaten te meten) en een longfunktietest.
GEZONDER LEVEN.
Het geheel wordt drie dagen later afgerond met de nabespreking met advies voor een gezonder leven. “We willen ons profileren als geïntegreerd centrum, ” beklemtoont Janssens, “zowel medisch als op het vlak van begeleiding. Naast het medisch onderzoek kunnen wij de mensen ook de diensten aanbieden waarmee ze aan hun risicofaktoren kunnen werken. Wij leren bijvoorbeeld ook technieken aan om stress te verminderen, om het geheugen te trainen, of om zwaarlijvigheid te bekampen. Dat is juist een van de grote verschilpunten met de gekende en wijdverspreide fitness-centra. Voor pure bodybuilding moet je elders zijn. “
Een volledige check-up kost 15.000 frank. Het meest voor de hand liggend hierna is een konditietraining. Een abonnement van 10 beurten voor zo’n training kost 4000 frank, een gesprek met een sportarts inbegrepen. Deze schrijft een individueel aangepast programma uit om de konditie aan te scherpen. Om de 10 beurten evalueert de sportarts waar de klant staat en of zijn programma moet worden bijgestuurd.
Vraag blijft natuurlijk of een bedrijfs- of personeelsdirekteur wel konkrete rendementsberekeningen kan maken van zijn investering als hij een of meer werknemers naar Wellness stuurt ? Janssens : “Tot vandaag zijn er geen Europese en zeker geen Belgische harde cijfers inzake verhoging van produktiviteit en vermindering van absenteïsme als gevolg van onze dienstverlening. Toch bestaan er hier en daar aanduidingen op bedrijfsniveau, zoals bijvoorbeeld bij Du Pont de Nemours. Bereik je, zoals in dat bedrijf, zo’n laag absenteïsmeniveau, dan betaalt het zich natuurlijk snel terug. “
Janssens ziet verlichting van patronale RSZ-bijdragen niet als dé weg om bedrijven te stimuleren tot een voorbeeldig preventief gezondheidsbeleid : “Ondernemingen die echt geïnteresseerd zijn in de gezondheid van hun medewerkers, gaan niet zitten wachten op overheidsstimuli. Ik begin wel vast te stellen dat een groeiend aantal bedrijven nu zijn intuïtie laat meespelen om de ekonomie op een andere manier te bekijken. Ze weten gewoon dat, als ze investeren in de gezondheid van hun medewerkers, dit goed is voor henzelf. Met hun reklamebudget is het toch niet anders ? “
B.D.B.
GUY JANSSENS (WELLNESS). “Hoe hou je een bedrijf gezond, wanneer je enorm veel tijd steekt in je bedrijf, maar bijna geen in je lijf ? “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier