‘Wellicht een kleine krimp in 2021’
WIE
Laurent Jossart (54)
IS
CEO van Liège Airport.
WAS
Laurent Jossart werkte als consultant bij Arthur Andersen, ging in 1997 aan de slag als CFO bij City Birds Airlines en daarna bij Virgin Express. In 2002 werd hij de CEO van Brussels South Charleroi Airport. Jossart: “Charleroi gokte met Ryanair op het juiste paard, maar het was een risico. Ryanair was een kleine speler, maar het heeft de luchthaven van Charleroi op de kaart gezet.”
In 2006 bleef hij in de sector als CFO van LuxAir Group. Een zijsprong volgde tussen 2020 en 2022 als managing director van G4S Luxembourg. Nu is hij de CEO van Liège Airport. Hij komt aan het hoofd van de luchthaven na problemen met zijn voorganger Luc Partoune, die verdacht wordt van corruptie en verduistering.
WIL
Liège Airport is uitgegroeid tot de vijfde cargoluchthaven van Europa. Maar de luchthaven zit niet in een gunstig groeiscenario. “Sinds maart gaat het minder. In ons budget hadden we voor 2022 een omzetstijging van 1 procent verwacht. Door de oorlog in Oekraïne en de lockdowns in China krijgen we wellicht een lichte krimp. Je moet ook de mindere activiteiten van FedEx meetellen. Maar alles kan snel veranderen.”
Jossart wil verder werken aan de sterke punten van de luchthaven: “We zijn 24 uur per dag open, en flexibeler dan een luchthaven met veel passagiersvervoer. Een vliegtuig kan landen en vertrekken wanneer het wil. Dat zorgt voor 10.000 banen. Tegen 2040 rekenen we op 30.000 banen. Een ander sterk punt is onze ligging. De lading kan in één dag met een vrachtwagen tot bij 250 miljoen consumenten worden gebracht.” Een andere uitdaging is het respect voor het milieu. Ook dat zit volgens de CEO goed: voor elke euro die wordt geïnvesteerd in de luchthaven, gaat er een euro naar milieumaatregelen.
VRIJE TIJD
Reizen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier