WELKE GROTE BELGISCHE BANK ?
Problemen met de aandeelhouders van BBL ? De gevolgen van het afgebroken project van de Grote Belgische Bank ? Het ontbreken van een duidelijk imago ? Volgens Michel Tilmant, de topman van de BBL, behoort dat allemaal tot het verleden.
De BBL heeft een nieuwe man aan het roer : Michel Tilmant leidt het directiecomité. Tilmant, afkomstig van Groep Brussel Lambert, is gevormd in de Angelsaksische school : een man van cijfers en ratio’s. Sinds hij vier jaar geleden naar BBL overstapte, van onder de vleugels van Albert Frère van GBL, is de bank gezonder geworden. Hij was dan ook de gedoodverfde troonopvolger.
TRENDS. BBL heeft zich in vier jaar op een indrukwekkende manier hersteld : de geconsolideerde winst is met 3,5 vermenigvuldigd, de beurskapitalisatie met 2,5 en het rendement van de eigen middelen met 2.
MICHEL TILMANT. Om zulke resultaten te verkrijgen, moet je een goed management voeren. Sinds 1993 streeft het directiecomité van de BBL naar ” best practices” en werkt met gemotiveerde teams. We hebben een management-informatiesysteem ontwikkeld, een echte analytische exploitatieboekhouding. We beschikken momenteel over uitstekende instrumenten. Ons systeem van jaarplanning is bijvoorbeeld één van de beste.
De resultaten zijn fors beter. Toch hangt er een zware bui boven de bank. Aan de standvastigheid van belangrijke aandeelhouders wordt getwijfeld.
In mijn vijf jaar bij BBL heb ik enorm veel over onze aandeelhouders gelezen. Ik stel vast dat ze er nog altijd zijn. Niemand heeft gezegd dat hij wil vertrekken integendeel, de aandeelhouders lijken tevreden over de prestaties van de bank. Laten we dus ophouden met gissen. In een grootschalig industrieel project kan het evenwicht tussen de aandeelhouders veranderen, niet omdat bepaalde groepen ontevreden zijn of willen vertrekken, maar omdat het respectieve gewicht van de verschillende aandeelhouders verandert. Dat is zuivere wiskunde !
De groep Axa-UAP zal misschien Royale Belge, één van uw aandeelhouders, van de hand doen. Verstoort dat het evenwicht bij de aandeelhouders ?
Dat moet u aan Royale Belge vragen.
Een deel van het personeel ziet BBL als een onderdeel van een andere groep ?
De voorbije vijf jaar is er veel geschreven over onze toekomst. Er is altijd wel iemand die een goed scenario bedenkt voor ons. Daarover zijn we zeer verguld, maar het oogmerk van de leiding is in de eerste plaats te horen bij de winnaars, bij hen die in de toekomst een rol zullen spelen. Om dat te bereiken, ontwikkelen we een ondernemingsproject met een goed evenwicht tussen de klanten, het personeel, de aandeelhouders en de samenleving.
Toch kan u niet ontkennen dat één van de belangrijke scenario’s de creatie, met Generale Bank, van de Grote Belgische Bank was ?
Dat scenario werd op een bepaald ogenblik bekeken en zit nu opnieuw in de koelkast. Ik heb daar geen commentaar op. Ik ga nooit in op scenario’s die worden bestudeerd.
Is een stand alone-positie op termijn houdbaar ?
Stand alone betekent voor ons bij de winnaars behoren. Dat betekent niet dat we deuren sluiten voor andere opties. Maar om op een geloofwaardige manier in een groter geheel te functioneren, moeten we vandaag onze eigen strategieën thuis en internationaal verwezenlijken.
De BBL heeft het ook over een versnelling van de distributie van haar producten in het buitenland. Wilt u met distributieakkoorden werken ? Komen er nieuwe inplantingen ?
We zijn nog niet aan het aftellen. Het zou onzin zijn om zo’n activiteit te ontwikkelen voor we binnen het kader van de euro kunnen werken. We hebben plannen, maar verder staan we nog niet. Je moet nooit te snel beslissen.
Wilt u het aantal agentschappen verminderen ?
Zo werken wij niet. We hebben oogmerken op het vlak van de kosten-inkomstenverhouding, van de groei en het kapitaalrendement ten aanzien van het Belgische net. De verantwoordelijken voor het net moeten de juiste commerciële strategie voorstellen. Ik ben niet iemand die tegen elke prijs agentschappen wil sluiten. De service in de eigen omgeving blijft belangrijk. De vorm, de structuur en de inplanting van de agentschappen evolueren voortdurend, maar het is zeker niet onze strategie ons af te snijden van onze klanten.
Toch menen veel specialisten dat de Belgische banken het probleem van het te grote aantal agentschappen zullen moeten oplossen.
Als ik naar iedereen zou luisteren die goede raad verstrekt, maar geen verantwoordelijkheid draagt, zou ik veel domme dingen doen. Ik heb u al geantwoord dat ik niet van plan ben om het aantal agentschappen te verminderen. Maar hun taak kan evolueren. Self’Bank wint aan belang, net als My’Bank : in één jaar is het aantal telefoontjes naar My’Bank verhonderdvoudigd ! Op sommige plaatsen zullen we misschien een agentschap minder hebben, maar we willen het evenwicht tussen de verschillende distributiekanalen bewaren.
Men zegt vaak dat de BBL geen imago heeft. Ze is niet de grootste bank, niet de Vlaamse bank, niet de bank van de gemeenten ? De tradities van het geschrevene leiden vaak een hardnekkig bestaan. Onze objectieven zijn erg duidelijk, ook al valt er niet meteen een etiket op te plakken. We hebben een heel heldere strategie en een welomschreven markt. Sociologisch bestaat onze klantenkring voornamelijk uit ondernemende, dynamische mensen. Mensen die van verandering houden. Onze strategie is gebaseerd op de verkoop en op het financieel bankieren, in beide gevallen met een internationale dimensie. Weinig bedrijven geven in hun jaarverslag vier duidelijke objectieven op, zoals wij. Wij willen op het vlak van de euro bij de winnaars horen. En als u koste wat kost de BBL een etiket wil opplakken, moet u maar naar onze reclamecampagne kijken : wij kiezen voor een open, toekomstgerichte strategie.
Maar de campagne was net bedoeld om de bank een persoonlijkheid te geven…
Af en toe heb je een herpositionering nodig. Je moet je positionering aanpassen aan wat je bent. Het was daar tijd voor, want de BBL draagt nog altijd het etiket van 1992 : een bank die problemen heeft met haar aandeelhouders enzovoort. Al vijf jaar lang wordt er over niets anders gepraat !
CHRISTINE SCHARFF
MICHEL TILMANT (BBL) Wij willen op het vlak van de euro bij de winnaars behoren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier