WEG MET DE AUTO

Steeds meer bedrijven verzuipen in hun wagenparkbeheer. De hoogste tijd voor outsourcing ?

“We hadden een uitstekend zakenidee, maar we wilden ons initiatief liefst ook aan een grote naam gekoppeld zien. De combinatie met Moores Rowland bleek een goede zet.”

Aan het woord is Bill Olivier van Fleet Logistics Belgium, een bedrijf dat zich toelegt op wagenparkbeheer voor rekening van derde bedrijven. Pure outsourcing dus. “We kunnen de vraag nauwelijks bijhouden,” zegt Olivier, die samen met Thibaud Dedier de zaak leidt. “Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat wij voorlopig het enige bedrijf zijn met deze specialiteit.”

Fleet Logistics Belgium, opgericht in januari 1996, deed inspiratie op in het buitenland. Het bedrijf biedt verschillende diensten aan, altijd met betrekking tot wagenparkbeheer. Het legt zich toe op vlootanalyse, negotiatie met constructeurs, vergelijkende studies van het aanbod op de markt, kostprijsberekening en kostencontrole, analyse van financieringsmethodes, overname van een aantal administratieve taken enzovoort. “Altijd staat de firmawagen centraal,” zegt Bill Olivier, “en dat blijkt een vrij gevoelige materie te zijn. De auto kan binnen het bedrijf zelfs aanleiding geven tot machtsspelletjes. In die zin kan het neutraal advies van een derde best welkom zijn. Outsourcing van het wagenparkbeheer kan echter even goed voor een andere reden : in veel bedrijven is de controle op een en ander immers danig uit de hand gelopen.”

De initiatiefnemers achter Fleet Logistics (Moores Rowland, geflankeerd door vier jonge partners) lopen in zekere zin over van ambitie. In het persdossier wordt de wens neergeschreven dat ze “de ultieme onafhankelijke wereldwijde vlootexpert” willen zijn. De eerste stappen richting buitenland zijn, middels de oprichting van Fleet Logistics International, alvast gezet. Momenteel worden dochterbedrijven opgestart in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Italië, Scandinavië, Australië en de Verenigde Staten staan ook op het verlanglijstje. In eigen land kan het bedrijf al een indrukwekkende referentielijst voorleggen : Amoco, Amylum, Unilever, Kraft Jacobs Suchard, Hewlett Packard… Volgens Olivier superviseert Fleet Logistics in België zo’n 1400 wagens, en dat ruim anderhalf jaar na het opstarten van de onderneming. Of het outsourcen van zo’n wagenparkbeheer ook duur is ? Bill Olivier : “Reken zowat één tot twee honderdste van de prijs van de auto. Is dat duur ?”

BILL OLIVIER (FLEET LOGISTICS BELGIUM) Een bedrijfswagen is een gevoelige materie. Het neutraal advies van een derde kan welkom zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content