Wedden op SUV’s
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De SUV blijft razend populair bij (potentiële) autokopers. Als zelfs Ferrari en Rolls Royce terreinwagens beginnen te ontwikkelen, weet je dat geen enkel automerk het zich nog kan veroorloven om dit marktsegment links te laten liggen. Bij Jaguar hebben ze dit al enkele jaren door.
Het was een bewogen periode, geeft Marc Bienemann toe, de managing director van Jaguar Land Rover Benelux. Hij refereert naar de jaren 2008. De wereld stond aan de vooravond van een enorme financiële crisis en Jaguar had het moeilijk. De toenmalige eigenaar (Ford) wilde zo snel mogelijk van de twee iconische Britse merken af. De redding zou uiteindelijk uit het Oosten komen. Het Indiase Tata kocht Jaguar Land Rover in 2008, net voor het uitbreken van de wereldwijde crisis.
Hoe kijkt u op die woelige periode terug?
“Het was een erg spannende tijd voor het bedrijf, maar Tata is er altijd in blijven geloven. Ratan Tata zag het enorme potentieel en had een lange termijn-plan waar iedereen achter stond, maar zei vanaf het begin: “Het is jullie bedrijf, ik ben enkel facilitator.” Dankzij die houding werd de ondernemerszin binnen het bedrijf aangewakkerd en gecultiveerd. In 2009 verkochten we 180.000 auto’s, dit jaar zullen dat er 700.000 zijn.”
Dat betekent dat u nu ook klanten aanspreekt die vroeger hun gading niet vonden bij Jaguar. Hoe is het gamma dan uitgebreid?
“Met breaks bijvoorbeeld. Jaguar had even na de eeuwwisseling al een breakversie in het gamma, de X-Type, maar die leidde een wat sluimerend bestaan. Nu staat de nieuwe XF Sportbrake front and center in de belangstelling. De wagen koppelt een sportief uiterlijk aan een koffer van maximaal 1.675 liter inhoud. Een trailer van twee ton trekken, is ook geen probleem. Dat zijn eigenschappen die je vroeger niet bepaald met Jaguar associeerde.”
Maar nog meer dan breaks krijgen SUV’s nu een hoofdrol in het gamma.
“Klopt. Het belang van de SUV blijft toenemen, het is het enige segment dat ook de komende jaren blijft groeien. De F-PACE neemt al de helft van het volume voor z’n rekening en krijgt in januari het gezelschap van de E-PACE, de nieuwe compacte en sportieve crossover. Volgend jaar komt onze allereerste volledig elektrische auto op de markt, de I-PACE. Dat is een performante SUV met een gedurfd cab-forward design en het silhouet van een supercar. Hij combineert de prestaties van een sportwagen met de veelzijdigheid van een SUV met vijf zitplaatsen. Met een volle batterij raak je 500 kilometer ver, een gemiddelde bestuurder moet de auto slechts een keer per week opladen.”