Webwinkel verhoogt omzet en efficiëntie
Meer dan 5000 webwinkels telt België al, en hun aantal blijft ondanks de crisis toenemen. Met een goede e-commercesite verkoopt u van alles via het internet – van luxueuze juwelen tot ezelinnenmelk. Vier webhandelaars leggen uit hoe hun internetwinkel werkt.
Luxe wordt betaalbaar
E-commerce als hoeksteen van het businessmodel. “We brengen twee troeven samen”, zegt Steven Boelens. “Antwerpen als diamantcentrum en België als designcentrum.” Hoe werkt het? Op het internet kan Baunat een sieraad tonen zonder dat de firma het bezit. Boelens heeft alleen de ringen – 5 procent van de totale kosten – in voorraad, niet de diamanten. Pas als de klant een diamantjuweel bestelt, zoekt Boelens de diamant, die door een netwerk van onafhankelijke vakmannen wordt geslepen en gepolijst. Door deze werkwijze heeft Baunat geen voor- financiering nodig om een voorraad hoogwaardige diaman-ten aan te leggen en te bewaren. Baunat kan daarom hoogstaande juwelen aanbieden voor prijzen die 30 tot 40 procent lager liggen dan de grote merken.
Een continue zoektocht om drempels weg te halen. “We hebben maanden aan onze site gewerkt en tienduizenden euro’s geïnvesteerd. Na de lancering rond Valentijn 2009 zijn we onze site blijven verfijnen.” Een nieuwigheid is bijvoorbeeld de chatfunctie: vooral jonge klanten verwachten onmiddellijk een ant-woord, zelfs ‘s nachts. Het extra werk om dieven te slim af te zijn, had Boelens onderschat: “Geraffineerde bandieten proberen juwelen te kopen met een gestolen bankkaart. We hebben een aantal fraudegevallen maar net op tijd ontdekt.”
De klant krijgt een terugzendgaranatie tot dertig dagen. Hoe kan Baunat vertrouwen creëren bij de klant? “We hebben een diamantcertificaat van een onafhankelijk laboratorium en sturen onze leveringen met een beveiligde koerier. Het risico is volledig voor ons. We geven de klanten steeds de optie om op kantoor te komen kopen. Intussen wordt twee derde van de juwelen online verkocht en gaat 60 procent van de leveringen naar het buitenland. Voorlopig is dat nog Europa, maar eigenlijk is ons businessplan erop gericht om te groeien in Azië. Daar liggen de groeimogelijkheden in het luxesegment.”
Klanten getuigen op onafhankelijke site. Baunat werkt samen met Trustpilot, een onafhankelijke site waar klanten een getuigenis kunnen achterlaten. Het werkt een beetje zoals de reissite Tripadvisor. Baunat lokt ook klanten via advertenties op Google en door de site regelmatig te herprogrammeren zodat hij hoog scoort in de Google-resultaten. “Maar we plaatsen geen reeks van veertig trefwoorden onder aan onze site, omdat het niet past bij het design.”
Ezelinnenmelk voor Franse klanten
De verkoop van ezelinnenmelk verdubbelde van 4000 liter in 2005 tot 8000 liter nu. Gedreven door haar passie voor ezels verhuisde Marie Tack jaren geleden met haar man om de ezelstoeterij Asinerie du Pays des Collines te beginnen en ezelinnenmelk te verkopen. “Die melk is heel gezond voor ons lichaam. Sommige klanten geven de melk aan hun baby als die een koeienmelkallergie heeft”, legt de tweetalige Marie Tack uit. Omdat de melk volgens het echtpaar ook goed is voor de huid, besloot het een lijn huidverzorgingsproducten op basis van ezelinnenmelk te ontwikkelen. In de webshop vindt u zeep, douchegel, verzor-gingscrèmes, gezichtsmaskers en zelfs snoepjes gemaakt van ezelinnenmelk.
Elke twee à drie jaar het design veranderen. Olivier Denys ontwierp, geholpen door de nodige zelfhulpboeken, zelf de eerste website. In 2006 kwam er een professionele website en meer gebruiksvriendelijke e-shop. Binnenkort verandert de website opnieuw om overeen te stemmen met de nieuwe verpakking die eraan zit te komen. “Om de twee of drie jaar moet je het design veranderen,” zegt Denys. “De nieuwe site moet flexibel zijn, zodat we ze zelf kunnen updaten en dynamisch houden door foto’s op te laden, evenementen aan te kondigen of prijzen te veranderen.” Tack: “We willen nog meer foto’s. Elke foto moet van uitzonderlijke kwaliteit zijn.” Nu zoon Coco (20) in het bedrijf is gestapt, doen de sociale media hun intrede. Hij post foto’s van pasgeboren ezeltjes op Facebook, zal so-ciale media op de webstek plaatsen en wil met een nieuwsbrief beginnen.
E-commerce is nu goed voor een zesde van de omzet. Hoewel de meeste producten ter plaatse worden verkocht – de ezelstoeterij is op zondag open – neemt het aandeel van e-commerce toe. “Door Google AdWords te gebruiken, is de verkoop duidelijk verhoogd”, zegt Denys. E-commerce is nu met 10.000 tot 12.000 euro per maand goed voor een zesde van de omzet, met pieken tot 15.000 euro per maand rond Kerstmis en Nieuwjaar. Het bedrijf let erg op het vermelden van zoveel mogelijk goede trefwoorden. Toch kan het nog beter. In België scoort het bedrijf goed in de resultaten, maar in Frankrijk, waar 80 procent van de verkoop naartoe gaat, helemaal niet.
Moeilijk om de Engelstalige markt te bereiken. “Een teleurstelling is wel dat we er voorlopig niet in slagen de Engelstalige wereld te bereiken,” zegt Tack. “Onze site was vanaf het begin drietalig Nederlands, Frans en Engels. In principe kunnen we overal ter wereld leveren. We hebben al klanten bediend in Hongkong, Thailand en Griekenland.”
Benny Debruyne
“Elke foto op de site moet uitzonderlijk goed zijn”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier