WEBVISION
WebVision, de websitebouwer uit de groep rond de Leuvense Internet-beveiligingsspecialist NetVision, gaat samenwerken met LDVBates, een van de belangrijkste creatieve reclameagentschappen van België en winnaar van een indrukwekkend aantal prijzen. De samenwerking toont hoe technologie- en marketinggeoriënteerde bedrijven elkaar tegenwoordig zoeken (en vinden) om technisch werkbare, maar ook aantrekkelijke en resultaatgerichte websites te bouwen die passen in de algemene marketing- en verkoopstrategie van hun klanten.
Praktisch zal de afdeling LDVBates Digital, een tiental mensen, worden geïntegreerd in WebVision, dat een dertigtal medewerkers heeft. De twee afdelingen werken al een hele tijd samen. Het Antwerpse LDVBates (325 miljoen frank omzet in 1998, bijna 18 miljoen frank nettowinst) zal zijn opdrachten voor websitebouw naar WebVision doorschuiven. LDVBates verdiende zijn sporen totnogtoe met creatie, marketing- en strategisch advies. “Technologisch waren ze telkens afhankelijk van derde partijen. Nu kopen ze zich in bij een partner met technologische expertise,” aldus Giovanni Canini, algemeen directeur van WebVision. Het is de bedoeling dat WebVision ook in andere Europese landen voor LDVBates gaat werken. “We zullen vanuit België uitbreiden naar de omliggende landen,” belooft Giovanni Canini.
Formeel krijgt de samenwerking vorm in een 25% participatie van LDVBates in WebVision. Hoeveel NetVision zal blijven aanhouden, lag nog niet vast bij het ter perse gaan. “In elk geval de meerderheid,” aldus Canini. Er moet nog worden bepaald hoe de participatie van management en personeel (10% in het oude WebVision, NetVision had 90%) zal worden gestructureerd.
Giovanni Canini behoudt het dagdagelijkse management, maar zal nauw samenwerken met new media-verantwoordelijke Erwin Jansen van LDVBates. De twee kennen elkaar goed en zijn medeoprichters van het Internet Advertising Bureau Belgium ( IAB), een beroepsorganisatie die betrouwbare meetinstrumenten probeert te introduceren in de totnogtoe voluntaristische on line-reclamemarkt.
WebVision denkt dit boekjaar 80 tot 100 miljoen frank omzet te halen, en het dubbele volgend jaar.
Een mooi voorbeeld van de geïntegreerde aanpak van de NetVision-groep wordt de samenwerking met Nur Touristic. De reisgigant, een klant van LDVBates, heeft bij NetVision-filiaal WebPromis (zie Trends, 7 januari 1999) een bestelling geplaatst voor een systeem voor mediabeheer en cataloguspublicatie. Het zal de basis worden voor de on line-activiteiten van onder meer tour operator Neckermann. De realisatie gebeurt in samenwerking met WebVision en het Internet-hostingbedrijf HostIT, een andere joint venture van NetVision. Directeur Peter Van Elst van C&N Touristic Benelux (onder meer Neckermann), die al in e-Trends van 6 mei 1999 had verklaard dat Neckermann in 2000 een on line-distributiekanaal zou openen, schat dat het project ongeveer een jaar in beslag zal nemen. Hij wil geen informatie kwijt over het budget.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier