‘We zitten midden in de transformatie’
Laurence Vanhoenacker behaalde een master in international business in Marseille. In 2003 ging ze als accountmanager aan de slag bij het voedingsbedrijf Masterfoods. “Dat was een eyeopener”, vertelt ze. “Alle ambitieuze, pas afgestudeerde mensen werden met beide voeten op de grond gezet. Het werd een heerlijke leerschool. Anderhalf jaar later stapte ik over naar de dataleverancier Wolters Kluwer, die een salesmedewerker zocht voor de fiscale databanken. Ik werk er al zeventien jaar en heb verschillende rollen gehad. Ik begon als accountmanager voor het belastingsegment, daarna maakte ik de overstap naar Public & academic, om terug te keren naar de belastingen als key-accountmanager. Ik was marketingmanager en groeide door naar businessdevelopment.”
Goede en heldere communicatie maakt het verschil
Wat houdt uw functie in?
VANHOENACKER. “Sinds een jaar ben ik verantwoordelijk voor de uitwerking en de implementatie van de bedrijfsstrategie van de legal & regulatory-poot van Wolters Kluwer in de Benelux. Ik leid onder meer het team van programma- en projectmanagers dat de strategische projecten trekt en ik waak erover dat we onze strategie kunnen uitvoeren. Dat betekent dat ik de digitale transformatie van de business vanuit een strategisch standpunt begeleid.
“We hebben er al een hele weg op zitten, maar we zitten nog altijd midden in de transformatie. We willen snel en efficiënt toegevoegde waarde leveren aan onder andere juridische, belasting-, hr- en HSE-experts (health, safety en environment, nvdr) door hen van professionele informatie te voorzien.
“Het is mijn missie onze strategie duidelijk en helder te maken voor het hele bedrijf, zodat alle collega’s hetzelfde doel voor ogen houden en elke afdeling in dezelfde richting evolueert. Klare taal is daarbij mijn stokpaardje: iedereen moet kunnen uitleggen wat de missie van Wolters Kluwer is en zijn of haar rol daaraan kunnen koppelen. Met wollig taalgebruik en dure woorden krijgen we dat niet voor elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat goede en heldere communicatie het verschil maakt.”
Welke impact had corona?
VANHOENACKER. “De voorbije twee jaar waren uitdagend: de pandemie hield iedereen thuis, en daar kwam de integratie van onze Belgische en Nederlandse organisaties bovenop. Maar dankzij een naadloze operationele overgang naar 100 procent thuiswerken en de toewijding van de collega’s hebben we uitzonderlijke dingen gerealiseerd. De pandemie heeft de digitale transformatie bij heel wat klanten in een enorme stroomversnelling gebracht. Het is ons gelukt hen daarbij te helpen en de juiste oplossingen te bieden, die we vaak nog volop aan het testen, wijzigen en uitbreiden waren.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
VANHOENACKER. “We zetten verder in op een versnelde transformatie naar een digitaal en best-in-class-softwarebedrijf. Daarvoor werken we volop aan de integratie van nieuwe technologie als artificiële intelligentie en neurolinguïstisch programmeren in onze oplossingen. De uitdaging ligt vooral in het anticiperen op de klantenbehoeften en voorop blijven op de veranderende technologie. We moeten ons voortdurend heruitvinden.”
Laurence Vanhoenacker
Is: director business development strategy bij Wolters Kluwer Benelux
Vrije tijd: gezin, joggen, golfen en koken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier