‘We zijn eerder een doeteam dan een denktank’

“Bedrijven hebben weer nood aan externe ondersteuning.” TriFinance wil dit jaar 150 mensen rekruteren, ondanks de stilstand in de adviessector in 2009.

TriFinance is een dienstverlener voor financiële departementen. Het geeft als externe partner concreet advies, biedt tijdelijke ondersteuning en leidt specifieke projecten. TriFinance levert projectconsultants en interim-managers, en rekruteert personeel voor financiële functies.

Het bedrijf werd opgericht in 2001 met de bedoeling om de knowhow van consultancy te combineren met de flexibiliteit van tijdelijke ondersteuning. Dat is een nieuw segment bij de externe ondersteuning, naast de klassieke consultancy en de rekruteringsbedrijven.

De moedermaatschappij van het bedrijf is de TriFinance Holding. Die werd opgestart door drie personen met een economische opleiding: Gert Smit is voorzitter en zijn familieholding is aandeelhouder, Thierry De Coster is directeur en Tom Van den Heuvel, de jongste van de drie oprichters, is CEO. Het succes van TriFinance is volgens hem gebaseerd op drie pijlers.

“Het bedrijf legt de nadruk op een pragmatische aanpak. We zijn geen klassieke consultants en beschouwen ons eerder als een doeteam dan als een denktank. Onze consultants proberen zich maximaal te integreren in de bedrijven van hun klanten. We opteren voor een eye to eye-partnership: we luisteren en leven ons in, maar we zeggen waar het op staat. En dat verwachten we ook van onze klanten. Alleen op die manier kan je een doelgerichte ondersteuning bieden. En de behoefte daaraan is duidelijk. De verwachtingen voor financiële afdelingen zijn steeds hoger en veranderen voortdurend.”

Carrièrehub en basecamp

De tweede pijler van TriFinance bestaat uit de zogenaamde ‘carrièrehub’ die het bedrijf ontwikkelde, een netwerkorganisatie om kennis uit te wisselen. Teamwork is hierin essentieel en de deelnemers doen er ervaring op in verschillende vakgebieden. Ze bepalen hierbij zelf hun loopbaanevolutie, maar TriFinance ondersteunt hen met training, begeleiding on the job en coaching.

De derde pijler is het ‘basecamp’: een intern team dat de verbinding vormt tussen de twee andere pijlers. De kerntaak bestaat erin om de situatie bij de klant goed in te schatten en een oplossing op maat uit te werken. Die rol wordt uitgevoerd door voormalige CEO’s, financieel directeurs en experts uit bedrijven en instellingen. Voorbeelden zijn ALD Automotive, Agfa, Monsanto, Solutia, UCB, Arthur Andersen/Deloitte en de KU Leuven.

TriFinance is in negen jaar uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 400 medewerkers die opereren vanuit zes kantoren. In eigen land zijn er vestigingen in Antwerpen, Diegem en Merelbeke. In Nederland is TriFinance aanwezig in Amsterdam en Rotterdam, en in 2006 werd ook een filiaal in Düsseldorf opgericht. Tot de klanten behoren zowel grotere als middelgrote bedrijven, banken en overheidsinstellingen in de zorg- en publieke sector.

“De markt van externe ondersteuning was in een verleden in volle bloei”, zegt Van den Heuvel. “Vaak werden er groeicijfers van 40 procent en meer per jaar opgetekend. Maar het crisisjaar 2009 veroorzaakte een kentering. Plots werd de adviessector geconfronteerd met een nulgroei.” In datzelfde jaar draaide TriFinance in eigen land toch nog een omzet van 30,4 miljoen euro, ongeveer evenveel als in 2008.

Inhaalbeweging

Voor 2010 verwacht het bedrijf weer een omzet van 40 miljoen euro. “De toekomst ziet er weer rooskleurig uit. Sinds januari komen de eerste tekenen van een heropleving naar boven. Het ziet ernaar uit dat de strakke besparingsmaatregelen in het bedrijfsleven stilaan versoepelen. Daardoor zijn er in 2010 weer budgetten beschikbaar voor externe ondersteuning.”

Is de crisis in de adviessector volgens Van den Heuvel dan helemaal voorbij? “Er is in ieder geval een inhaalbeweging van uitgesteld werk. Bedrijven hebben geen nood aan theorie, maar willen praktisch advies. Bijvoorbeeld voor de optimalisering van hun werkkapitaal en voor het inzichtelijker maken van hun rapportering naar financiers. Daarnaast hebben ze ook behoefte aan professionals die meteen inzetbaar zijn om specifieke financiële functies in te vullen.”

Van den Heuvel wil inspelen op deze trend. Daarom heeft zijn bedrijf de ambitie om dit jaar nog 150 mensen te rekruteren. “Om het juiste talent aan te trekken, mikken we op de moderne generatie professionals. Die wordt ook wel eens de Y-generatie of Einstein-generatie genoemd. Managers hoor je weleens klagen over deze jongelingen. Ze zouden snel uitgekeken zijn op hun taken en zouden voornamelijk jobhoppen. Bovendien zouden ze erg hoge eisen stellen voor de arbeidsvoorwaarden.”

“Wij zijn niet overtuigd van deze vooroordelen. We benaderen hen positief en spelen in op twee essentiële kenmerken. Ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en hun drivers liggen anders dan bij de vorige generaties. Afwisseling, uitgedaagd worden, bijleren en een leuke sociale sfeer vinden ze heel belangrijk. Wij willen dan ook de nadruk leggen op motivatie, teamwork en werkplezier. De combinatie van deze factoren moet leiden tot een aanzienlijke outputverbetering.”

Om de 150 nieuwe krachten aan te trekken, werd eerder dit jaar al de mediacampagne ‘I am TriFinance’ gelanceerd. Daarvoor werd een beroep gedaan op verschillende kanalen: radio, kranten, tijdschriften en internet. En met succes: intussen zijn er al meer dan 75 mensen gestart. In september is een herlancering van de campagne gepland.

Door roel van espen, FOTOGRAFIE Thomas de boever

“Om het juiste talent aan te trekken, mikken we op de moderne generatie professionals”

Tom Van den Heuvel, TriFinance

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content