‘We worden niet het nieuwe Heinz’

Terwijl de Heinz-fabriek in Turnhout sluit, wordt zondag op de Kortrijkse voedingsbeurs Tavola het nieuwe Belgische ketchupmerk Ketch’up voorgesteld. De tomaten-, rodebieten-, wortel- en paprikaketchup richt zich allesbehalve op de fastfoodsector.

Met Ketch’up mikken we op een hoger segment: de liefhebbers van ambachtelijke kwaliteitsproducten. Dat is het marktsegment waar de concurrentie elkaar nog niet doodmaakt”, legt Peter Rodrigues van het Ieperse bedrijf Food Associates uit.

Rodrigues en zijn twee vennoten Hendrik Durnez en Stijn Switten lanceren het product volgende week op de voedingsbeurs Tavola. Er zijn vier smaken: tomaten, rode bieten, wortel en paprika. Het product wordt niet in plastic spuitflacons verkocht, maar in kleine glazen flesjes van 270 gram. Het etiket benadrukt de ambachtelijke look-and-feel van het product.

De ketchups worden gemaakt bij Copyr, een ambachtelijke confituurproducent in de Franse Pyreneeën, waarin Food Associates een belang heeft. “De grootste kostenpost in zo’n fabriek is de glasvulmachine. Wij vullen de bokalen nu met ketchup in plaats van jam, zo simpel is het.”

“Via de horecagroothandel ISPC werd het product al geïntroduceerd bij chefs en restaurateurs”, zegt Rodrigues. “Chefs zijn early adopters. We laten hen van het product proeven zodat ze het kunnen gebruiken in hun keuken. Zo wordt er over het product gepraat. De buzz doet de ronde en dan komt de retail ons vanzelf wel vragen om het product te verkopen.”

Smartglasses

Rodrigues en zijn twee vennoten willen de premium ketchuplijn op termijn via hun commerciële distributienetwerk in de retail introduceren. Het is hun vierde merk in het segment van de kwalitatieve nichevoeding, na Sud’n’Sol, De Trog en Missault. Sud’n’Sol is een merk van zongedroogde tomaten en mediterrane tapasproducten, waarvan het bedrijf de invoer en distributie doet bij de horeca, retail en industrie in de Benelux.

De biobakkerij De Trog in Ieper bestaat al sinds de late jaren zeventig. De Wervikse bakker Hendrik Durnez nam het handelsfonds over en ontwikkelde vanaf 2005 samen met Rodrigues en Switten een concept voor ambachtelijk biobrood. De cashflow van Sud’n’Sol maakte het mogelijk om zwaar te investeren in nieuwe ovens, kneedrobots en zelfs Vuzix-smartglasses, te vergelijken met die van Google. Het distributiepersoneel ziet op de bril projecties van de bestellingen. Zo worden 60 procent minder fouten gemaakt tijdens het klaarzetten.

Dankzij de distributiekanalen van Sud’n’Sol werden de producten van De Trog in de retail geïntroduceerd. Zowel Bio-Planet, Exki, Delhaize als natuurvoedingswinkels verkopen de broden, taarten, pistolets en ontbijtkoeken van De Trog. “We willen een marktaandeel dat te klein is voor de grote spelers in de bakkerijwereld, maar te groot voor de kleine spelers”, zegt Rodrigues.

In 2012 stapte Food Associates in Missault: een ambachtelijk Belgisch merk voor roomijs, sorbet en ijstaarten. Geïnspireerd door de herlancering van De Trog, stapte de derde generatie van familiebedrijf Missault zelf naar Food Associates voor een partnership. “Over een halfjaar willen we Missault helemaal herlanceren. We willen onder andere het verouderde concept ‘ijstaart’ nieuw leven inblazen.”

THIJS DEMEULEMEESTER

“Eerst maken we buzz bij chefs, daarna komt de retail ons vanzelf wel vragen om het product te verkopen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content