‘We willen een sterk Belgisch bedrijf uitbouwen’

WIE

Stéphane Ronse (35)

IS

CEO en oprichter Foodbag

WAS

Stéphane Ronse studeerde communicatiemanagement in Gent. In 2013 ging hij werken voor de vzw Ondernemerscentra West-Vlaanderen en kreeg hij de verantwoordelijkheid over de vestiging in Kortrijk. “Het idee om zelf te ondernemen is daar beginnen te rijpen”, zegt Ronse. “Ik had een adviserende rol, maar was zelf nog nooit ondernemer geweest. Dat vond ik een beetje bizar.” In 2014 zette Ronse Foodbag op. “Ik werkte altijd laat en had geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik vond het supermarktmodel ook verouderd: een magazijn waar je je producten in een kar deponeert, aan een kassa afrekent en er dan mee naar huis gaat. Scandinavië en Duitsland stonden al verder met voeding en het aanreiken van recepten. Toen heb ik besloten een merk op te zetten voor de Belgische markt.” Foodbag werkt met lokale producten en stelt recepten voor die aangepast zijn aan de Belgische smaak. Het bedrijf levert wekelijks gemiddeld 7500 maaltijdboxen aan huis.

WIL

Foodbag heeft in juni zijn Antwerpse sectorgenoot 15gram overgenomen. Die nieuwe combinatie is naar eigen zeggen goed voor een marktaandeel van meer dan 30 procent. “Het is onze langetermijnstrategie om uit te groeien tot het bekendste Belgische e-commercebedrijf in verse voeding”, zegt Ronse. Hij kijkt vooralsnog alleen naar België. “Wij willen een sterk Belgisch bedrijf uitbouwen. Hier zijn nog veel mogelijkheden. De grootste omzet komt momenteel uit Brussel en Vlaanderen.”

Corona heeft Foodbag geen windeieren gelegd. Kort na de eerste lockdown verdrievoudigde de omzet. Dat niveau is daarna wel wat gestabiliseerd. De verwachtingen zijn dat Foodbag dit jaar met 25 procent zal groeien in vergelijking met 2020.

VRIJE TIJD

Avontuurlijke reizen, vrienden, fotografie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content