‘We mikken op 25 procent marktaandeel’
WIE
Xavier Pichon (53)
IS
CEO van Orange Belgium
WAS
Xavier Pichon studeerde aan de Ecole de la Chambre de Commerce et de l’Industrie in Parijs. Hij begon zijn carrière in 1990 als head of finance bij de Franse bouwgroep Bouygues Group. Hij vervulde vervolgens een audit- en consultancyfunctie bij Calan Ramolino/Salustro Reydel en maakte in 1998 de overstap naar Orange, waar hij verschillende functies bekleedde, onder meer die van financieel directeur bij Orange France en group head of investor relations. Zijn laatste rol was die van vice-CEO bij Orange France. Tussendoor was hij kort bij Boston Consulting Group aan de slag. “Maar ik ben een Orange- man“, zegt hij. “Voor mijn nieuwe functie had ik verschillende mogelijkheden, maar ik koos voor België. Hier staan zaken te gebeuren.”
WIL
De opdracht van Pichons voorganger Michel Trabbia bestond erin als prijzenbreker de strijd te gaan met onder meer Proximus. Dat is niet eenvoudig, aangezien Orange geen eigen netwerk heeft en afhangt van de infrastructuur van concurrenten en de groothandelstarieven. Dit voorjaar bleek dat Orange meer moest betalen voor het gebruik van de Telenet-kabel dan gedacht. “Er is een probleem met die tarieven, we moeten daaraan blijven werken”, zegt Pichon. “Maar er is helemaal geen sprake van dat wij ons uit die markt terugtrekken. Het is de bedoeling dat wij ons marktaandeel van 10 procent de komende jaren verdubbelen. Wij mikken zelfs op 25 procent.”
Het verhogen van het marktaandeel kan via overnames. Een acquisitie van de Waalse kabeloperator VOO? “Het is een van de opties”, zegt Pichon. Dat is een kans voor Orange om over een eigen kabelinfrastructuur te beschikken. VOO heeft ook de Waalse televisiemarkt voor 50 procent in handen. Een laatste prioriteit is de uitrol van het 5G-netwerk in België.
VRIJE TIJD
Gezin.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier