“We kiezen voor een duale strategie”

Toen hij vorig jaar de chief operating officer (COO) werd van Roularta Media Group had hij nauwelijks ervaring in de sector. Maar dat bleek geen hinderpaal voor ex-consultant Bert Kuypers.

“Ik heb weinig moeite gehad om me aan te passen,” zegt Bert Kuypers, één jaar na zijn aanstelling als chief operating officer (COO) van Roularta Media Group. “Een mediabedrijf leiden heeft veel gemeen met het universum van consultants. Mensen maken er het verschil, er zijn ook deadlines en creativiteit is de motor.”

Dat de overgang niet zo drastisch zou zijn, vermoedde Kuypers (40) al voor zijn overstap. Toch was zijn opdracht het afgelopen jaar niet gering. “Roularta was horizontaal georganiseerd. Ik moest een structuur scheppen waarbinnen iedereen maximaal tot ontplooiing kan komen.”

Een grote brok van Kuypers’ tijd ging naar de reorganisatie van de centrale diensten, zoals de IT- en de aankoopafdeling. Daarnaast kreeg de COO ook een aantal acute problemen voorgeschoteld, zoals de defusie van de Mercator Printing Groep en de redding van Kanaal Z. “Een algemeen directeur moet de coach zijn van elke divisie. In dat opzicht is het een voordeel om je roots extern te hebben. Dan word je niet gehinderd door een verleden binnen het bedrijf. Van een nieuwkomer aanvaarden werknemers ook makkelijker veranderingen. Zeker mijn ervaring als consultant kwam daarbij van pas: een aankoopdienst reorganiseren had ik al eerder gedaan; ik hoefde het wiel hier dus niet opnieuw uit te vinden.”

“Maar ook de sfeer was positief,” weet de topman. “Er heerst binnen Roularta een grote openheid om te veranderen.” Kuypers voelt zich blijkbaar thuis bij een beursgenoteerd familiebedrijf. “De aandeelhouders hier zullen niet snel opgeven en hun eisen zijn niet puur financieel van aard,” vat de COO samen. “We zitten nu volop in de professionaliseringsfase. Niet dat het verleden slecht was, integendeel, maar de komst van een externe bestuursvoorzitter en het oprichten van een executief comité geven een breder draagvlak aan de beslissingen.”

Strategisch speelt Kuypers zijn rol in het executief comité. Dat is niet evident, geeft hij toe. De afgelopen decennia was vooral groeien belangrijk voor Roularta. Sinds een jaar of twee is expansie niet meer zo evident. “Daarom kiezen we nu meer voor een duale strategie, met zowel ruimte om nieuwe markten te bezetten, als oog voor het rendement van de bestaande producten. We vinden op dit moment bijvoorbeeld het rendement van De Streekkrant even belangrijk als een nieuwe overname in Frankrijk. Zeker in België zullen we minder expansief te werk gaan dan voorheen.”

Roularta werd dus een pak voorzichtiger. Hierbij schuwt Kuypers verandering niet: “Ik ben geen voorzichtig type,” zegt hij. “Ik schuw de risico’s niet, maar ik ben wel berekend en zal altijd afwegen welke bedreigingen een bepaalde keuze meebrengt. Maar blijven stilzitten kan ik niet; voortdurende verandering is een must.”

R.B.

“Ik schuw de risico’s niet, maar ik ben berekend.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content