WE GOT THE POWER
Sterke stroombelasting en hevige spanningsstoten vormen de ingrediënten van de felle groei van Ruben Power.
Het gat in de markt was er wel degelijk, maar de aanpak van de klant was een ander paar mouwen. “De start in 1988 was heel moeilijk. Het wereldje van de goederenbehandeling is zeer gesloten. Anderhalf jaar duurde het voor ik het vertrouwen had gewonnen van de klant. Maar vandaag hebben we een luxeprobleem. De omzet groeit in 1998 alweer met een kwart. We moeten op de rem staan.”
Amper twee maanden huist Fons Voorspoels, directeur en oprichter van de bvba Ruben Power, in een nieuw bedrijfspand in Ranst, dat vijf keer groter is dan het oude gebouw. Ruben Power is gespecialiseerd in elektronica voor batterijgestuurde voertuigen. Het gaat daarbij telkens om industriële voertuigen voor goederenbehandeling: vorkliften, elektrische trekkers, schaarliften en (telescopische) hoogtewerkers. “Vooral de markt van de schaarliften is in volle expansie sinds twee jaar,” lacht Fons Voorspoels. “Door de toenemende druk rond veiligheid in bedrijven, worden ladders steeds vaker geweerd.”
Ruben Power levert daarbij bijvoorbeeld joysticks, level sensors of scheefstandalarmen en elektronische panelen. Of het bedrijf ontwikkelt systemen voor liftbewegingen. De vorkliften zorgen voor een derde van de omzet, de schaarliften voor de helft. Een apart segment vormt de telecommunicatie, met vooraan GSM-masten. “Die hebben heel wat power nodig. Ons succes ligt precies in onze elektronica van hoog niveau. Vorkliften en schaarliften opereren in een brutale omgeving: het gaat gepaard met sterke stroombelasting en hevige spanningsstoten. Het is niet altijd gemakkelijk om goede elektronici te vinden voor dit vaak vuile werk,” weet Fons Voorspoels, zelf ingenieur elektronica van vorming. Ruben Power telt vijf werknemers die in 1997 75 miljoen omzet haalden.
De elektronische onderdelen voor de vorkliften levert Fons Voorspoels aan 130 verkopers in België. Het materiaal voor de schaarliften gaat uitsluitend naar het buitenland. In eigen land zijn er geen constructeurs meer. Op de klantenlijst staan onder meer Grove (Frankrijk), Holland Lift, Itaco (Italië), of Liftlux (Duitsland). “We zullen nooit aan de eindgebruiker leveren. Ik wil een economische kortsluiting bij mijn klanten, de leveranciers aan de eindgebruiker, vermijden,” benadrukt Fons Voorspoels. Hij is voor de volle 100 procent eigenaar van de familiezaak, en is voorlopig niet op zoek naar extern kapitaal voor de financiering van de sterke groei.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier