Waterstof of ammoniak?
De scheepvaart veroorzaakt 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De Internationale Maritieme Organisatie wil de impact van de scheepvaart tegen 2050 minstens halveren.
Veel spelers in de sector kijken daarvoor naar waterstof. Het Belgische CMB is daar zelfs een pionier in. Het vervoert pendelaars tussen Antwerpen en Kruibeke met een veerboot op waterstof. Maar niet iedereen is even enthousiast. 85 procent van de uitstoot van de sector komt van bulkschepen, olietankers en containerschepen. Niets kan die schepen zo efficiënt en goedkoop aandrijven als fossiele brandstoffen.
En dus wordt onder andere gekeken naar… ammoniak. Hoewel dat gas stinkt en giftig is, is ammoniak gemakkelijk vloeibaar te maken en wordt het al op grote schaal wereldwijd vervoerd. Het heeft bijna tweemaal de energiedichtheid van vloeibare waterstof.
27
is de plaats van België op de wereldranglijst van gendergelijkwaardigheid
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier