Wat Volkswagen kan leren van AB InBev

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Een van de opvallendste consumentengoederenproducenten in de wereld is de brouwer AB InBev, al krijgt die wellicht een andere naam. Half november kocht de Belgisch-Braziliaanse marktleider het nummer twee in de wereld, SABMiller, voor een recordprijs van 108 miljard dollar.

De Braziliaanse zakenman en gelegenheidsauteur Francisco de Mello analyseert in The 3G Way wat het succes kan zijn achter die schijnbaar onstuitbare opgang. Hij kijkt vooral naar de bedrijfscultuur die schuilt achter de drie belangrijkste Braziliaanse aandeelhouders: Jorge Paulo Lemann, Marcel Hermann Telles, en Carlos Alberto Sicupira. Diverse van hun investeringen (Burger King, The Kraft Heinz Company) worden geleid via het investeringsfonds 3G Capital. Vandaar de naam van het boek.

Het boekje van De Mello leest vaak warrig, en is een bijna schaamteloze hagiografie. Maar het geeft ook een overzicht van de kernpunten in de managementstijl van de onderneming. Het trio is er- van overtuigd dat de managementstijl hun enige echt competitieve voordeel is. Zonder schroom geven ze toe dat ze de mosterd vooral haalden bij drie ondernemingen: Goldman Sachs, Walmart en General Electric. “Goldman Sachs is wellicht de beste zakenbank ter wereld”, citeert de auteur Jorge Paulo Lemann uit een vroeger interview — de auteur kreeg het trio niet aan het woord. “Van Goldman Sachs leerden we meritocratie, intensieve personeelsopleidingen, en het feit dat je werknemers continu groeimogelijkheden moeten krijgen.” Bij Sam Walton, de motor achter de opgang van Wal Mart, stak het trio geduld en volharding op. “Bij General Electric lazen we alles over hun CEO, Jack Welch. De jaarverslagen van GE waren onze bijbel.”

Enkel meritocratie kan een bedrijf vooruithelpen, zegt De Mello. Niet het aantal jaren dienst, persoonlijke vriendschapsbanden, of loyaliteit tegenover de onderneming. “Dat werkt als een kanker.” De echt productieve en waardevolle mensen worden op die manier niet beloond voor hun inspanningen.

AB InBev bleef tot vandaag gespaard van grote schandalen. Een vergelijking met Volkswagen dringt zich op. Een informele werksfeer is een cruciaal element. Iedereen zit in één ruimte, geen gescheiden kantoren. CEO Carlos Brito heeft voortdurend vergaderingen van één tot vijf minuten met zijn belangrijkste medewerkers. Op die manier wordt snel en transparant gecommuniceerd en beslist. “Praten met je baas is geen storing. Het is een cruciaal onderdeel van een gezonde werkomgeving”, zegt Francisco de Mello.

De communicatie gebeurt ook rechttoe rechtaan. Er wordt open en onverbloemd gepraat over zaken, zonder verborgen agenda’s. Carlos Brito: “Iedereen kan spreken, zolang dat met respect en constructief gebeurt.”

Francisco S. Homem de Mello. The 3G Way: Dream, People, Culture. 10X Books, 2015, 192 blz., 30 euro

WOLFGANG RIEPL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content