Wat staat er op de boekenplank?

Wie heeft vandaag de touwtjes in handen bij de succesvolste Belgische bedrijven? Tweede deel van onze reeks over de honderd machtigste managers van het land. Met deze keer extra aandacht voor het leesgedrag van onze bedrijfsleiders. Welke boeken lezen ze? Willen ze er iets uit leren? En waarom nemen sommigen nooit een boek ter hand?

P eter Drucker, Michael Porter, Tom Peeters: het zijn maar enkele namen die u in de bibliotheekrekken onder business kunt terugvinden. Het merendeel van de Belgische topmanagers die hebben deelgenomen aan de Top-100-enquête van Trends en Trends-Tendances, zegt dat dit soort boeken hen niet echt kan boeien. Jean-Pierre Hansen, gedelegeerd bestuurder van Tractebel, is niet te vinden voor dergelijke lectuur. Nochtans houdt hij ontzettend veel van boeken: “Ik lees zeer veel… economische en geschiedkundige werken, biografieën – maar vooral romans”.

Dan liever geschiedenis…

Paul Matthys van Sidmar en Michel Tilmant van BBL zijn evenmin liefhebbers van managementboeken. Een gebrek aan tijd kan deze situatie ten dele verklaren, antwoordt Alfred Bouckaert van Axa Royale Belge… een mening die grondig verschilt van zijn opvattingen zeven jaar geleden, toen hij nog aan het hoofd stond van Crédit Lyonnais Belgium en we een gelijkaardige enquête uitvoerden. Zijn keuze ging toen uit naar ‘ How to create shareholder value‘ en ‘ Principles of corporate finance‘.

Niet zelden staan bedrijfsleiders kritisch tegenover het soort boeken dat kant-en-klare oplossingen meent te kunnen bieden of tegenover de ‘visies’ van goeroes die vaak uit de Verenigde Staten komen overgewaaid. Een kritiek die ze niet expliciet uiten, maar die wel doorschemert in hun opvatting dat de goede ideeën en wijze lessen zeker niet alleen in managementliteratuur zijn te vinden. Zo vindt Luc Willame ( Glaverbel) dat “geschiedkundige werken vaak veel interessanter zijn”. François Cornelis van TotalFina springt hem daarin bij: “Uit historische boeken en biografieën zijn veel belangrijkere lessen te trekken (…). Maar ook economische werken (vooral van Paul Krugman) interesseren mij enorm.”

…of biografieën.

Sommigen geven er de voorkeur aan zich tot één genre te beperken, bijvoorbeeld werken die de geschiedenis van een bedrijf of het leven van een opmerkelijk manager verhalen. “Boeken waarin de eigen ervaringen van een manager worden verteld, zijn dikwijls de interessantste,” beweert Pierre-Olivier Beckers, gedelegeerd bestuurder van Delhaize. “Je vindt er een humanistische en psychologische dimensie in terug, en die speelt uiteindelijk toch vaak een doorslaggevende rol in de zakenwereld.” Hij haalt ook nog een ander strategisch werk aan, zij het van een heel andere soort, namelijk ‘ The Art of War‘ van Sun Tzu.

Anderen houden tóch vast aan gespecialiseerde managementlectuur, zoals Denis Profitt (Ford), bij wie Peter Drucker bovenaan het lijstje prijkt. “Hij is één van de belangrijkste figuren in de moderne managementwereld.” Chris Hoste van Kuweit Petroleum geeft dan weer de voorkeur aan het schitterende werk van Peter Scott Morgan, ‘ The unwritten rules of the game‘, waarin alle geslepen geheimpjes uit de managementcultuur worden belicht, “alle gewoonten en gebruiken die je niet in je MBA leert.” Andere referentiewerken die vaak werden genoemd, zijn ‘ Mega Trends‘ van John Naisbitt of ‘ Competitive Strategies‘ van Michael Porter.

RVA

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content