Wat is de marketingtruc van de Tour?
Parijs (Frankrijk).
Een zeer bescheiden beroepsrenner, een gerespecteerd journalist en een organisator met een scherpe neus voor zaken. Het curriculum vitae van Jean-Marie Leblanc, baas van de Tour de France, kan je snel en goed samenvatten op twee lijnen. Of misschien moet er nog een lijntje bij: begenadigd marketeer.
Zaterdag komt Leblanc naar het jaarcongres van de Stichting Marketing (6 en 7 december). Hij zegt verrast te zijn door de uitnodiging. “Ik ben in wezen geen marketeer,” zegt hij. Congresorganisator Georges Van Nevel ziet dat anders: “Leblanc? Het beste voorbeeld van iemand die zijn winkel perfect weet te verkopen.” Vaststaat dat de voormalige geletruidrager Leblanc met zijn charisma en visie straks een bomvolle zaal lokt. Een voorproefje.
TRENDS. Wat maakt een organisatie succesvol? Met de Tour lijkt u wel een toverformule op zak te hebben.
JEAN-MARIE LEBLANC (TOUR DE FRANCE). “Ik zeg altijd dat wij de Tour organiseren voor het volk: de mensen die langs de weg staan of voor hun tv zitten. Dat is het uitgangspunt. En je moet luisteren naar wat het volk vraagt: suspense, een aangenaam evenement en een goede organisatie. Pas als dat eerste doel is bereikt, kan je denken aan het tweede: winst maken. Winst volgt als het ware vanzelf als het eerste doel wordt bereikt.”
Is het publiek belangrijker dan de renners, de sponsors of de organisatoren?
LEBLANC. “In zekere zin wel. De consument bepaalt heel veel. Maar ik besef dat ik met de tevredenheid van Jan Publiek ook niet alles koop. Behalve het publiek moeten ook de sponsors, de renners, de ploegen en de media tevreden zijn. Alle partijen moeten elkaar instandhouden: als de renners niet strijdvaardig zijn, is het publiek niet tevreden en ook de media of de sponsors niet.”
Hebt u nooit het gevoel gehad dat de sponsors alles naar hun hand willen zetten?
LEBLANC. “Zonder sponsors geen Tour, dat is waar. Dat kan ook niet anders. Kent u één topsportevenement waar de toeschouwers geen cent hoeven te betalen? De Tour is hier de grote uitzondering. En dus moeten sponsors wel om het hoekje komen kijken. Eenmaal hebben ze de organisatie in de tang proberen te nemen, toen het voorstel kwam om de ritten rond de klok van acht uur ‘s avonds te laten aankomen. Om het tv-publiek nog beter te kunnen bespelen. Toen heb ik kordaat ‘neen’ gezegd.”
Welke marketingtruc tovert u uit uw hoge hoed voor de editie 2003?
LEBLANC. “Je moet inderdaad elke editie weten te positioneren. Ditmaal wordt het ons makkelijk gemaakt: 2003 staat in het teken van de honderdste verjaardag van de Tour. Na 2003 zal even moeilijker worden om ons te profileren. Maar we vinden altijd wel wat.”
Karel Cambien [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier