WANNEER IS ER KOFFIEPAUZE?

Slechte koffie maakt ontevreden klanten. Delcor Coffee Service serveert het juiste product tijdens de koffiepauzes.

Van zijn jonge jaren op het internaat herinnert Bart De Langhe zich vooral de barslechte koffie die aan grote groepen werd geserveerd. Het vormde mee de aanleiding voor de start van zijn zes jaar jonge bedrijf, de bvba Delcor Coffee Service. De 100%-familiezaak spitst zich toe op het leveren van koffie tijdens de pauzes, en al wat daarbij hoort: naast koffie ook thee, lepeltjes, kopjes, schoteltjes en koekjes. Bovendien verzorgt het bedrijf de vaat, ruimt alle afval op, en staat eventueel in voor een broodjeslunch of een receptie. “Koffie voor grote groepen heeft nog steeds een slechte naam. Onze koffie moet dus goed zijn, want tijdens de pauze drinkt 90% van de mensen koffie. Een koffie-onderbreking is zeer belangrijk. Als die onverzorgd is, krijg je ontevreden klanten,” weet Bart De Langhe. Vandaar zijn samenwerking met de Gentse artisanale koffiebrander Sao Paulo, die vier keer per week verse koffie brandt. Delcor Coffee Service serveert bovendien alleen 100%- Arabica.

De activiteiten leverden het bedrijf in 1997 een omzet op van 5,5 miljoen frank. 90% van het werk wordt geleverd in het Gentse, waar Bart De Langhe wordt bijgestaan door één vaste werknemer. Daarnaast worden tot maximaal vijftien uitzendkrachten aangeworven. De koffie wordt geschonken aan 100 tot maximaal 6000 personen. “Onze sterkte is dat we grote volumes aankunnen. Bovendien blijft koffie onze kernactiviteit. Voor onze concurrenten, zoals koffiebranderijen, en verhuurbedrijven in de horeca, blijft de koffie een nevenactiviteit.” Voor de helft van de omzet zorgt het seminarie- en vergadergebeuren. Institutionele klanten staan bij de bvba Delcor Coffee Service vooraan: de Gentse universiteit, het stadsbestuur, de provincie Oost-Vlaanderen. “Dit zijn klanten waaraan we op geregelde basis leveren. De toegevoegde waarde ligt hoog, omdat we het volledige aspect koffie, met de dienstverlening incluis, leveren.” Het volledige academiejaar, van september tot juni, blijft dan ook het hoogseizoen voor het koffiebedrijf. Voor 35% van de omzet zorgen verenigingen, particulieren, bedrijven, die zowat één keer per jaar koffie bestellen voor een feest. Vijftien procent van de omzet verdwijnt in onderaanneming naar professionele cateringbedrijven en uitzendkoks. Zij doen een beroep op Bart De Langhe voor grote banketten vanaf duizend personen. De grootschalige opdrachten verplichten de zaakvoerder overigens tot een uitbreiding van het bedrijf. In 1999 verhuist Delcor Coffee Service naar een 200 vierkante meter groot bedrijfspand, goed voor een verdubbeling van de huidige oppervlakte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content