Wachten op de bus

Werklozen in Antwerpen en openstaande vacatures in Kontich? Met een goede busverbinding zijn de problemen zo opgelost. Maar daar knelt het schoentje: het Kontichse bedrijfsleven hunkert naar beter openbaar vervoer.

Het gaat Kontich voor de wind. De werkloosheidsgraad bedraagt er slechts 4,9%, wat beduidend lager is dan de gemiddelde score van het arrondissement Antwerpen (9%). Een groot deel van de jobs vind je in de gemeente zelf. Volgens de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen heeft Kontich een eigen tewerkstelling van 7940 arbeidsplaatsen (juni 1998). Zowat een derde van de beroepsbevolking pendelt dagelijks naar Antwerpen-stad.

Ook qua inkomen doen ze het er niet slecht. Het gemiddelde inkomen per inwoner bedroeg er in 1997 493.200 frank. Dat is 23,5% hoger dan het Belgische gemiddelde, het kan tellen.

Industriële boulevard.

En ook met de bedrijven gaat het goed. Kontich telt een vijftal bedrijfsterreinen. Die zijn, net als in heel het arrondissement, zo goed als volzet. De industriesector is goed voor 26% van de werkgelegenheid. Brouwerij Alken-Maes en verlichtingsspecialist Massive zijn op dat vlak de grote namen. Maar steeds meer profileert Kontich zich als uitvalsbasis voor bedrijven uit de diensten-, software- en elektronicasector.

“Heel wat grote bedrijven liggen op de bedrijfsterreinen aan de Prins Boudewijnlaan. In en rond die industriële boulevard vind je kleppers als General Motors, Alcatel Telecom, Agfa België en sinds kort ook Real Software,” zegt Luc Luwel. Hij is directeur-generaal van de Antwerpse Kamer van Koophandel en Nijverheid. Ook de warenhuisketens GB en Delhaize-De Leeuw hebben elk een belangrijk centrum in Kontich neergepoot. Het bouwbedrijf Cosimco en het reclameagentschap Laurenty zijn andere grote werkgevers. “Kontich dankt zijn succes aan de goede ligging,” zegt Luwel. “Het ligt mooi langs de E19, op de as naar Brussel.”

Paradox.

Maar er is een keerzijde. De industriële transporten zorgen voor verkeersoverlast binnen de gemeente. En daar zijn niet alleen de inwoners ongelukkig over. 57% van de Kontichse bedrijven is ontevreden over de gemeentelijke verkeersdoorstroming. Dat bleek uit een grootschalige enquête die de Antwerpse Kamer eind 1998 bij alle bedrijven met meer dan vijf werknemers hield. Dat onderzoek kaderde in het arrondissementele project “Bedrijfsvriendelijke Gemeente” van de Kamer.

Uit diezelfde rondvraag bleek dat hét bedrijfseconomische probleem in Kontich het openbaar vervoer is, of beter: het gebrek eraan. “De Kontichse industrieterreinen zijn moeilijk bereikbaar via het openbaar vervoer. Meer dan twee bedrijven op drie zijn vragende partij voor betere busdiensten,” zegt Karin Van den Eeden, projectcoördinator van de Kamer. “Dat moet je zien in de context van wat ik ‘de Antwerpse arbeidsparadox’ noem,” zegt Luwel. De werkloosheid in Antwerpen-stad is ongeveer 12%, terwijl die in de randgemeenten gemiddeld 6% bedraagt. De werklozen in het centrum zijn veelal laaggeschoold en niet geschikt voor de veeleisende vacatures van de stad. Maar ze zijn wel welkom in de grote ondernemingen aan de rand van Antwerpen, die altijd naar verse werkkrachten zoeken. Alleen is de moeilijke bereikbaarheid van de bedrijven de grootste hinderpaal om een ‘matching’ op die arbeidsmarkt te krijgen.”

Luwel pleit daarom voor een goed georganiseerde pendeldienst. Op die manier kan volgens hem het arbeidsaanbod uit Antwerpen-stad beter worden afgestemd op de arbeidsvraag van de rand. Alcatel Telecom heeft het probleem een tijd geleden bij De Lijn aangekaart. Als de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd is, wil de Antwerpse Kamer deze kwestie weer aan de orde stellen.

Maar het is gelukkig niet allemaal ergernis. De ruime parkeermogelijkheden en de vlotte contacten met politie en brandweer werden door de bedrijfsleiders aangestipt als de sterkste troeven van Kontich. De gemeente kreeg van de bedrijfswereld een algemeen beoordelingscijfer van 6,3 op 10. Daarmee scoort ze boven het gemiddelde van het arrondissement Antwerpen.

e.v.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content