Waarom zaterdag de mooiste dag van de week wordt
Terwijl ik deze zin schrijf, zit ik met mijn gedachten eigenlijk al bij zaterdag. Dan planten we in Roeselare, op het bedrijfsterrein van onze uitgever Roularta, 15.000 bomen. 1,2 hectare nieuw bos. Ik kijk er echt naar uit. Omdat het een buitenactiviteit is, toegestaan volgens de nieuwste coronaregels, en een goede gelegenheid om een aantal collega’s in levenden lijve te zien. Maar ook omdat het gewoon heerlijk is. Ik heb al wat boomplantacties meegemaakt. Vaak wemelt het er van de kinderen, die samen met hun ouders een paar bomen of struiken komen planten. Je wordt daar blij van. Het is letterlijk werken aan de toekomst.
De vijf genomineerden verdienen één voor één om Trends Manager van het Jaar te worden.
Bomen planten is een heel zichtbare manier om aan de toekomst te werken. Wie Roeselare de komende decennia binnenrijdt, zal niet naast onze bomen kunnen kijken. Boomplantacties zijn ook een tastbaar bewijs van wat zich de jongste tijd in de bedrijfswereld afspeelt. Je moet niet ver teruggaan in de tijd om je het gegniffel voor te stellen toen een van de ‘softere’ collega’s het idee gelanceerd zou hebben om een half bedrijfsterrein vol bomen te zetten. Vandaag gebeurt het gewoon. En daar blijft het niet bij. Bedrijven laten zich coachen om maatschappelijk verantwoord ondernemen in hun werking en hun beslissingsorganen te krijgen. De softere collega van toen is ondertussen een denktank geworden. En directies beslissen futureproof omdat ze beseffen hoe snel regels, normen en waarden veranderen.
Een mediabedrijf zoals Roularta staat daar middenin. Natuurlijk verduurzamen wij zelf. Maar we zijn ook uitstekend geplaatst om over die nieuwe realiteit te berichten, op een optimistische, opbouwende manier. Er zijn er al genoeg die met het vingertje zwaaien. Ik verwijs graag naar de zeer geslaagde campagne ‘Maai mei niet’, waarmee ons zusterblad Knack in het voorjaar vele tienduizenden tuinen wat minder strak, maar oneindig veel levendiger heeft gemaakt. En ik verwijs natuurlijk naar Trends. De beurs, de inflatie, de kerncijfers van de economie zullen altijd tot onze corebusiness behoren. Maar we brengen graag inspirerende verhalen van bedrijven, ondernemers en denkers die bewust met de wereld van morgen bezig zijn. ‘Change the game’, u kent de slogan. We doen dat omdat het leeft in de bedrijfswereld en omdat het goede ondernemers nieuwe kansen biedt.
Het brengt me naadloos bij de Trends Manager van het Jaar. Ook de belangrijkste onderscheiding van ondernemend Vlaanderen wordt immers futureproof. De jury – op mezelf na – bestaat volledig uit externe mensen en bevat voortaan evenveel mannen als vrouwen. Met Jacques Vandermeiren (CEO Havenbedrijf), Anita Van Looveren (CEO OMP), Stefaan Gielens (CEO Aedificia), Chris Peeters (CEO Elia) en Lieve Mostrey (CEO Euroclear) hebben wij vijf genomineerden om trots op te zijn. Het wordt een spannende editie, want het zijn vijf topmanagers die de award één voor één verdienen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen was niet het enige, maar wel een belangrijk argument bij de selectie van de jury. De afgelopen vijf weken hebt u de kandidaten in Trends beter leren kennen. Nu rekenen we op u, beste lezer, om uw stem uit te brengen. Verderop leest u hoe u dat kunt doen. Wie deelneemt, is in goed gezelschap. We vragen ook de ex-laureaten om hun stem uit te brengen. En we vragen het aan de leiders van morgen. Dat zijn de studenten van enkele van onze beste managements- en economische opleidingen: de Vlerick Business School en de Antwerp Management School. Die jongeren zijn bijna letterlijk futureproof. Uiteindelijk legt de jury alle puzzelstukken bij elkaar. Op 12 januari weten we wie Dirk Coorevits, de CEO van Soudal, opvolgt en de 37ste Trends Manager van het Jaar wordt. Stemmen, dus! Maar eerst gaan die 15.000 bomen de grond in.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier