Stijn Fockedey
Waarom een Netflix-abonnement u geen geld zal besparen
Vlaamse kijkers verwachten beter niet te veel van de onlinevideodienst Netflix. We zijn te verwend door de kwaliteit en de diepte van het klassieke aanbod.
Het voelt waarschijnlijk niet zo aan, maar Vlaamse kijkers zitten in een luxepositie. Veel goede tv-programma’s van eigen bodem, grote sportwedstrijden op het open net, relatief weinig reclame en een betaalbare telecomfactuur. Het wordt daarom een van de moeilijkste markten voor Netflix, dat vandaag zijn komst heeft aangekondigd. Zijn aanbod is niet goed genoeg om de Vlaamse kijker massaal zijn abonnement op betaaltelevisie, of zelfs op digitale televisie tout court, te laten opzeggen.
De onlinevideodienst is al een paar jaar aan een internationale expansie bezig. Maar hij gedijt voorlopig nog het best in zijn Amerikaanse thuismarkt. Met recht en reden: er zijn daar honderden zenders, maar vaak is er geen bal op de tv, tenzij je honderden dollars per jaar neertelt voor betaalkanalen zoals HBO (bekend van hitseries als Game of Thrones).
Met Netflix zullen de actuele Amerikaanse topseries bij ons niet sneller legaal te bekijken zijn. Het is een onafhankelijke speler die niet gesteund wordt door grote internetbedrijven, entertainmentbedrijven of distributeurs. Al van in het begin moest het zich voor de uitbouw van zijn catalogus tevreden stellen met de restjes: oudere series, nichefilms en B-films.
Het heeft niet de financiële slagkracht en de power om de entertainmentbedrijven tot echt voordelige deals te dwingen. Die contentleveranciers zijn vaak verbonden aan klassieke tv-zenders en sparen daarom de beste brokken voor de distributeurs. Netflix kan zich ook geen uitputtingsslag permitteren. Ontevreden klanten kunnen met een paar muisklikken hun abonnement opzeggen.
Daarom pompt Netflix nu honderden miljoenen dollars in eigen prestigieuze series zoals House of Cards en Orange is the New Black. Maar het heeft nog een enorme achterstand in de opbouw van een voldoende grote en kwaliteitsvolle bibliotheek met exclusief materiaal. Tegen de tijd dat het die achterstand heeft weggewerkt, zal het streamingaanbod van de distributeurs (denk aan ‘Rex en Rio’ van Telenet of ‘Movies & Series Pass’ van Belgacom) volledig op punt staan, weliswaar tegen een iets duurdere prijs dan Netflix. Maar dat is geen probleem, want die distributeurs kunnen een actuelere catalogus aanbieden en die koppelen aan sportkanalen.
Het is onder druk van Netflix en andere nieuwe spelers dat de distributeurs hun greep op de kijker wat hebben gelost. Die kan nu beslissen waar, wanneer en hoe hij kijkt. Maar de controle over de inhoud zal de kijker nooit krijgen. Daarom blijft hij veroordeeld tot de combinatie van een tv-abonnement met andere diensten, ook in het tijdperk van Netflix. Een volledig gepersonaliseerd aanbod heeft een prijs en dat zal meer bedragen dan de pakweg 100 euro die Netflix jaarlijks vraagt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier