Waardering familiebedrijf cruciaal in de levensloop van een onderneming
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Wanneer familiale ondernemers nadenken over de toekomst van hun bedrijf, dient zich ook de vraag aan over de waardering van de onderneming aan. “Om op scharniermomenten de juiste beslissingen te nemen, is het cruciaal om de waarde van je onderneming te kennen”, stelt Johan Vandenbroeck van BDO, expert ter zake op het kennisplatform FamilyBiz.
De waarde van een familiebedrijf is een belangrijk onderwerp. Het speelt bijvoorbeeld een grote rol wanneer het gaat over opvolging, verkoop of instap van externen in het kapitaal om de groei te ondersteunen. Vandenbroeck: “En toch stellen wij dagelijks vast dat een grote meerderheid van de familiale ondernemers er niet wakker van ligt. Ze zijn van mening dat hun financiële adviseur wel snel een waarderingsrapport zal opstellen, mocht dat nodig zijn.”
De nood aan informatie op het vlak van family governance is groot. “Te weinig bedrijven hebben een grondig uitgewerkt familiecharter dat alle noodzakelijke aspecten behandelt”, legt Benoît Frin uit, Director Estate Planning BNP Paribas Fortis Private Banking. Het zette BNP Paribas Fortis Private Banking er vorig jaar toe aan om een nieuw online-kennisplatform op te zetten. “Het onderwerp leeft bij familiebedrijven. We merken dat in tal van gesprekken met onze klanten. Het platform FamilyBiz speelt daarop in door hen informatie en expertise aan te reiken in vijf verschillende domeinen: governance, planning, structurering, communicatie en de relationele aspecten in een familiebedrijf. Vooral de communicatie en het menselijke, het relationele krijgen vaak nog te weinig aandacht.”
Onaangename verrassingen voorkomen
Maar dat kan soms onaangename verrassingen met zich meebrengen. “Wat als het rapport plots niet blijkt overeen te stemmen met wat u in gedachten had? Of als de twee experts die u hebt aangesteld, tot een verschillende waarde komen? Als er dan weinig tijd overblijft voor beslissingen bevindt men zich plots in een moeilijk parket.”
Lees ook: Governance is meer dan juridische en fiscale zaken
Meer aandacht voor de waardering van het familiebedrijf is dus aangewezen. Dat levert ook andere voordelen op, vult Johan Vandenbroeck aan: “Een waarderingsoefening levert een inzicht in de value drivers van de onderneming. Voor het management is dat dus sowieso een goede tool. Dit kan zelfs leiden tot de vaststelling dat de structuur van een onderneming of bepaalde activiteiten niet optimaal zijn vanuit het standpunt van waardecreatie.”
Een waarderingsoefening levert een inzicht in de value drivers van de onderneming.
Waardebepaling is geen éénmalige oefening
“Wanneer de familiale ondernemer proactief inzicht krijgt in de waarde van de onderneming kan hij of zij dus ook bewuster omgaan met de value drivers van zijn bedrijf. De toepassing van sommige van die gangbare waarderingsmethoden vereist dat bepaalde basisinformatie op ondernemingsniveau beschikbaar is. Zo wordt de waarderingsoefening geen éénmalige gebeurtenis, maar groeit ze uit tot een kompas voor het creëren van aandeelhouderswaarde”, aldus de BDO-expert.
Tot slot maakt Johan Vandenbroeck nog een belangrijke kanttekening: “Elke ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat de bepaling van de waarde van een onderneming geen absolute wetenschap is. Want er is een verschil tussen die waardebepaling en de prijs of marktwaarde die een derde zal bieden. In de prijs spelen uiteindelijk ook nog heel wat andere factoren mee.”