Waar plaatst u uw website?
Als uw bedrijf een eigen website heeft, dan moet die ‘geplaatst’ worden op een zogenaamde server. Dat is een computer die altijd met het internet verbonden is. Meestal wordt die gehuurd bij een hostingprovider. Maar hoe vindt u zo’n betrouwbare provider?
Kleine websites van particulieren en kmo’s worden vaak ondergebracht op de webserver van de internetprovider (zoals Telenet of Skynet) waar men abonnee is. Maar voor een meer professionele aanpak bent u aangewezen op een hostingprovider. Want daar krijgt u onder meer garanties voor de bereikbaarheid van uw website. Het aantal hostingproviders is echter zo groot dat ondernemers vaak door de bomen het bos niet meer zien. Eens te meer omdat men er vaak goed aan doet om over de landsgrenzen heen te kijken. De hostingtarieven in bijvoorbeeld de Verenigde Staten zijn vaak lager dan bij ons.
Tarieven
Voor de hosting van uw website betaalt u maandelijks enkele tientallen euro’s. Het exacte tarief is echter afhankelijk van de webruimte die u krijgt. Hoe ‘zwaarder’ uw website – door bijvoorbeeld veel foto’s of videomateriaal te integreren – hoe meer ruimte u nodig hebt. Vergeet overigens niet dat uw site kan ‘groeien’. Voorzie dus meteen voldoende webruimte (inclusief databases en mailboxen) en vergelijk de tarieven bij verschillende providers. Ook het toegestane dataverkeer speelt mee: een website met veel bezoekers en grote bestanden kent veel trafiek. Informeer zeker welke maatregelen de provider treft als de limiet overschreden wordt. Wordt uw website bijvoorbeeld tijdelijk afgesloten? Of dient u een boete te betalen? Ga ook na of u een onlinecontrolepaneel ter beschikking krijgt, waarmee u steeds een tussentijds inzicht van het dataverkeer hebt.
Bereikbaarheid, back-ups en helpdesk
Ook de bereikbaarheid van uw website speelt een grote rol. Die wordt weergegeven door de zogenaamde uptime. Een hostingprovider kan bijvoorbeeld een standaarduptime van 95 % garanderen. Als u een hoger percentage wilt, dan kost u dat meer. Eveneens belangrijk: hoe vaak maakt hij een back-up van uw website? Sommige providers doen dit dagelijks, maar er zijn er ook die nooit een back-up voorzien. En wat als u met een vraag zit of met een probleem kampt? In welke mate is de helpdesk dan bereikbaar? Permanent of enkel tijdens de kantooruren? Alleen per e-mail of ook telefonisch? Die bereikbaarheid en responssnelheid kan u alvast vooraf testen door een informatief vraagje te mailen. Sowieso geldt dat nieuwkomers – en er zijn er heel wat – vaak nog geen volwaardige helpdesk kunnen aanbieden. Bij een goed ingeburgerde hostingprovider loopt u minder risico. Op alle vlakken.
E-mail en besturingssysteem
Wat betreft e-mail: check in elk geval op voorhand hoeveel e-mailadressen en aliassen u krijgt. Het aantal durft al eens te verschillen naargelang van de hostingprovider. Bovendien moet POP3, IMAP en webmail ondersteund worden, en e-mailforwarding moet voorzien zijn. Vergelijk ook de spam- en virusfiltering bij meerdere providers. En dan nog dit voor de ‘insiders’: bij websites met specifieke functionaliteiten kan het besturingssysteem van de webserver belangrijk zijn. Linux en andere op Unix gebaseerde systemen zijn doorgaans stabieler en goedkoper dan Windows. Informeer dus naar het gebruikte operating system. Meer informatie hierover vindt u op http://www.voorbeginners.info/webhosting/.
Door Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier