WAAR DE GESTELLA STOND

Het Gistelse pintje “Gestella” verdwijnt deze maand van de markt. Het lijkt te veel op Stella. De juridische strijd was klein bier voor Interbrew.

Biergigant Interbrew meent dat de naam Gestella te veel doet denken aan Stella, hun paradepaardje uit Leuven. Gestella, het bruintje van 6,5 graden – een jaar op de markt en een product van de Ichtegemse brouwerij Strubbe – heeft al een lange lijdensweg achter de rug. VLD-schepen (Cultuur en Toerisme) Noël Cordier had het idee geopperd om, naar het voorbeeld van andere gemeenten, een eigen streekbier te lanceren. “Een mooie reclame voor Gistel en omstreken”, argumenteert hij. “Vrienden gaven me de raad een naam te gebruiken die verwijst naar de rijke geschiedenis van Gistel. Ik kwam met de naam Bertolf op de proppen, naar de echtgenoot van de heilige Godelieve, de patroonheilige van Gistel. Maar dit stuitte op een veto van de zusters van de abdij, zowat het visitekaartje van onze gemeente. Een bier noemen naar de schoft die volgens de geschiedschrijving zijn vrouw liet wurgen was te veel heiligschennis.”

Uiteindelijk schreef de schepen een wedstrijd uit waarop een dertigtal reacties kwamen. Niet Drogo, een Vergeetputje of Heinfrieds bruintje, maar Gestella kwam uit de bus, naar de oudste benaming van de stad Gistel.

Toen kon pas de verkoop van het streekbier echt beginnen. Het eerste jaar werden 680 kratten aan de man gebracht. Al die tijd werd Cordier bestookt met brieven van het advocatenkantoor van Interbrew met de eis het bier uit de handel te nemen. Volgens hen beging Cordier een merkinbreuk. Niet de smaak, maar de naam deed volgens de Leuvense groep sterk denken aan hun Stella.

“Ik heb mijn licht opgestoken bij bevriende advocaten”, vertelt de schepen. “Ook al winnen we het proces, dan nog kost het mij 250.000 frank aan procedurekosten. Vandaar dat we toegeven en de naam Gestella niet meer gebruiken. We kwamen overeen dat de we de bestaande voorraad verder mochten verkopen.”

Vanaf deze maand verdwijnt de naam Gestella definitief en kan het Bier Zonder Naam of BZN, zoals het herdoopt werd, zijn veroveringstocht op de nationale biermarkt beginnen. “Oorspronkelijk was het bedoeling het bier aan de man te brengen in Gistel en omstreken, maar door al de commotie rond ons bier is het al ver buiten Gistel bekend. Vandaar dat ik wel eens voorzichtig durf denken aan een nationale campagne,” lacht Cordier. “Een pak gratis reclame hebben we in ieder geval gekregen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content