VW kijkt VoorWaarts

Volkswagen
Volkswagen
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

13 oktober 2016, 14:35 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Volkswagen rijdt een nieuw tijdperk binnen met de BUDD-e. De unieke concept car die in wereldpremière ging op het Autosalon van Parijs (1-16 oktober), combineert een avantgardistisch design met alle denkbare technologische innovaties. “De BUDD-e is even revolutionair als de Kever, zeven decennia geleden”, zegt Jean-Marc Ponteville, PR-manager Volkswagen Belgium.

De BUDD-e oogt op alle vlakken futuristisch.

“Deze concept car heeft de potentie om geschiedenis te schrijven met zijn volledig nieuwe concept. De productiewagen die op de BUDD-e gebaseerd is, zal de eerste zero emission Volkswagen zijn op basis van het nieuwe modulaire elektrificatieplatform (MEB). In de BUDD-e komen alle investeringen in innovaties bij Volkswagen samen: e-drive, milieuvriendelijkheid, automatic driving, gebarenbediening, connectivity… Hij heeft elektrische vierwielaandrijving met een elektromotor van 100 kW vooraan en een elektromotor van 125 kW achteraan. Actieradius: 533 km.”

Nog meer dan de innovaties onder de motorkap, valt de vernieuwende technologie in de passagiersruimte op.

“Dat komt door de nieuwe Human-Machine-Interface (HMI) waardoor de bediening en weergave van de functies nog maar vaag herinneren aan hoe het nu is. Vanuit de auto kun je via Smart Home connectie maken met apparaten thuis, de BUDD-e is geconnecteerd met andere auto’s (car-to-car communicatie) en met de infrastructuur (car-to-x communicatie), je kunt alle toepassingen bedienen en zelfs de deuren openen met een gebaar en het infotainmentsysteem is een toppunt van interactiviteit. Nog een interessant concept is de ‘social navigation’, een versmelting van een navigatiesysteem en social networking. Via social navigation zien de passagiers op een groot scherm achteraan in de auto waar hun contacten zich bevinden via de geolocatie op hun mobiel toestel.”

U vergelijkt de BUDD-e met de Kever?

“Ferdinand Porsche, de vader van Volkswagen, was een technologie geek. Toen hij de Kever maakte, was het een bewuste keuze om niet de grootste of meest luxueuze te zijn, maar technologisch de meest vooruitstrevende van zijn tijd. En zie: er zijn er 20 miljoen van verkocht. Ook nu nog is Volkswagen een merk waar ingenieurs hun dromen realiseren. Ik geef een voorbeeld: in 2013 werd de XL1 voorgesteld – een hybride met vleugeldeuren. De XL1 verbruikt één liter brandstof per honderd kilometer. Volkswagen heeft 250 XL1’s gemaakt en verkocht – er rijden er trouwens een aantal rond in België. Die auto is volledig gebouwd met de materialen van de toekomst: carbon, polycarbonaat voor de ruiten, aluminium voor het chassis…”

VW kijkt VoorWaarts