Vum, de krantenuitgever die vernieuwt

Een totale metamorfose. Met die toch wel bijzonder krachtige term omschrijft Carlo Vandenbussche de ommezwaai bij de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (Vum), de Trends Gazellen Ambassadeur in de categorie grote bedrijven.

De financiële directeur van de krantengroep met als vlaggenschip De Standaard zag zijn bedrijfsresultaat herschapen van een verlies van 10,4 miljoen euro in 2001 tot een bedrijfswinst van 12,9 miljoen euro in 2003. Carlo Vandenbussche: “De Vum zat eind jaren negentig met een zwaar kostenprobleem. In 2000 werd dat nog verdoezeld, want in het grote jaar van de internetzeepbel kregen we enorm veel advertentie-inkomsten. Ook voor de personeelsmarkt. Die markt zakte ineen in 2001.” Tegelijk steeg de papierprijs met een kwart en moest een investering van 50 miljoen euro in de drukkerij verteerd worden. In een normaal jaar investeert de Vum 7 tot 8 miljoen euro. De 50 miljoen euro zou uit de opbrengst van de cashflow worden terugbetaald, wat een verkeerde gok bleek. “Plots zaten we in grote problemen.”

Eind 2000 werd het management veranderd, met Jo Van Croonenborch als nieuwe CEO. In 2001 werden 15 miljoen euro kosten bespaard. Het aantal werknemers daalde van 1040 in 2001 naar 842 eind 2003. Met de banken werd een sale-and-leasebackformule onderhandeld voor de nieuwe drukpersen. “In 2004 hebben we nog eens 10 miljoen euro in de drukkerij geïnvesteerd, ook via leasing.”

Innovatie in de krantenmarkt

Het gaat weer goed met de grootste krantengroep van Vlaanderen. In 2002 trad het herstelplan met halve kracht in werking. Vanaf 2003 draaide het volop, met 11,5 miljoen euro nettowinst tot gevolg. De cashflow maakte een sprong van 6,2 miljoen naar 23,3 miljoen euro. “Onze beide grote divisies, kranten en de grafische divisie, maken winst. Voor de kranten was innovatie het grote sleutelwoord de voorbije drie jaar. Al onze krantentitels maken winst.”

De Vum porde met een nieuwe dynamiek aan de krantenmarkt. Het Nieuwsblad op Zondag verscheen in september 2003 en heeft een oplage van 80.000 tot 90.000 exemplaren. Sinds 2002 gaan de cijfers van de Krant van het Goede Leven er weer op vooruit. In 2004 werd De Standaard op tabloid gebracht. De oplage blijft al drie jaar groeien. En begin 2005 was het de beurt aan Espresso. “Het is nog wat vroeg voor een balans. Maar we liggen op schema.”

Ook de distributie werd vernieuwend aangepakt. Het Nieuwsblad op Zondag is te koop bij de bakker en de kruidenier. Espresso is geconcentreerd bij jongeren, in steden en stations. “Anders wordt het voor de distributie te duur. We hebben 4000 verkooppunten, voor Espresso gebruiken we er 2000.”

De krantendivisie leverde in 2003 62 % van de 196,4 miljoen euro omzet. De grafische divisie was goed voor de andere 38 %. De Vum drukt in Erpe-Mere magazines en in Groot-Bijgaarden de kranten. Dat gebeurt ‘s nachts. Overdag is het de beurt aan huis-aan-huisbladen en commercieel drukwerk voor derden. Die activiteiten werden stelselmatig uitgebreid.

Het Volk maakt winst

Het hernieuwde vertrouwen wordt ook weerspiegeld op de post financiële vaste activa. Die maakte een sprong van 2,4 miljoen euro in 2002 naar 13,3 miljoen euro in 2003. Het is het resultaat van de inbreng van het vehikel Vum E-Media, een dochter die alle websites van de kranten groepeert. Indirect vertegenwoordigen zij dus ook een waarde voor de merknaam van de kranten. Want immateriële vaste activa heeft de Vum niet op de balans staan.

En 2004 werd nog beter, laat de financieel directeur verstaan. De advertentiemarkt voor jobs herstelde, het aantal werknemers klom licht. Een totale metamorfose dus. Ook voor Carlo Vandenbussche, de West-Vlaming die in 1996 in dienst kwam bij de Vum. Voordien was hij financieel directeur van Het Volk. Ook die krant, waarvan de oplage nu schommelt rond 80.000 exemplaren, maakt vandaag winst.

Wolfgang Riepl

Wolfgang Riepl

Het gaat weer goed met de grootste krantengroep van Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content