Vullen kabelabonnees de put?
De Vlaamse televisieproducenten zitten collectief op hun tandvlees. Fusies kunnen redding brengen, maar de producenten hopen dat vooral de kabelmaatschappijen te hulp schieten.
De Beheersmaatschappij Audiovisuele Producties ( BAVP) eist van de kabelmaatschappijen 2,5 miljard frank. De vereniging heeft daarover processen lopen bij de rechtbanken van Antwerpen, Kortrijk en Hasselt.
Contractueel moeten kabelmaatschappijen 11,5 frank per abonnee, per jaar en per programma aan kabelrechten doorstorten aan de producenten. Ze doen dat alleen voor de may carry-zenders die bovendien niet per satelliet verdeeld worden.
Productiehuizen hebben de kabelrechten nochtans hard nodig. “We zijn niet leefbaar als we alleen televisieprogramma’s maken,” zegt Erik Hendriks van het productiehuis Sylvester. Dat blijkt ook uit de cijfers (zie tabel: Het geld van de tv): amper vijf van de grotere productiehuizen van Vlaanderen halen winstmarges die boven de 5% uitstijgen. Twee van die huizen, Endemol België en Woestijnvis (zie blz. 34), hebben zich exclusief aan een omroep verbonden. Een derde, Studio 100, puurt een belangrijk deel van zijn winst uit optredens en een film over Kabouter Plop of uit een tournee van Samson & Gert. René Vlaeyen, producent van onder meer De Kotmadam, dankt zijn hoge rentabiliteit aan het feit dat hij repetitieve volumeprogramma’s maakt, de meest winstgevende tak van de tv-productiebranche.
De strikte budgetpolitiek van VTM haalde in enkele jaren tijd een miljard frank uit de markt – VTM boog 500 miljoen verlies om in een half miljard winst. Vooral de productiehuizen moesten de buikriem aanhalen. Er werd beknibbeld op personeelskosten, de percentjes op dure decors werden afgeroomd en een aantal lucratieve ondersteunende activiteiten gebeurde na de reorganisatie binnenshuis bij VTM. Verschillende producenten bevestigen zelfs dat de commerciële zender bestaande contracten eenzijdig opgezegd heeft. De diversificatie van de productiehuizen naar het buitenland was geen succes. D&D beet zijn tanden stuk op de Duitse en Amerikaanse markt, MediaLounge, dat voor VTM Waagstuk produceerde, kon zijn Franse expansie nooit echt waarmaken. Vorig jaar legden drie productiehuizen de boeken neer: Pittoors Video Team, Beeldhuis en Headtrick.
Schaalvergroting kan de precaire situatie verhelpen: in Nederland verdelen twee grote productiehuizen ( Endemol en ID-TV) de markt en ze kunnen daar goed van leven. Maar Vlaamse producenten hebben geen geld voor acquisities en bovendien staat het feit dat veel productiehuizen afhankelijk zijn van hun stichter, fusies in de weg.
ROELAND BYL, FRANK DEMETS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier