VTM en VT4 krijgen het warm

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De Europese marktleider Home Order Television (HOT) wil winkeltelevisie beginnen in Vlaanderen. Zetten ze bij de Shoplijn van VTM snel de massagecrèmes in superpromotie?

Communiceren willen ze nog niet. Zowel in het kantoor van het Brusselse filiaal, als bij het moederhuis in München, blijven de woordvoerders van Home Order Television GmbH ( HOT) erg zwijgzaam. Maar het Duitse HOT heeft blijkbaar grootse plannen met de Vlaamse en Nederlandse markt.

De Europese leider in winkelen-op-de-buis, die het voorbije halfjaar 4 miljard frank omzet boekte, wil in Brussel drie studio’s bouwen, en is daarvoor op zoek naar 140 werknemers. Maar de ‘hoogkwalitatieve’ infotainmentzender, die elk etmaal 16 uur wil uitzenden, heeft nog geen vergunning aangevraagd bij de Vlaamse Commissie voor de Media. De VCM geeft licenties in het Vlaams Gewest.

Vandaag bespelen in Vlaanderen VTM en VT4 (waar K-Tel zendtijd huurt) al de markt van het teleshoppen. Met HOT duikt er nu een stevige concurrent op. De aandeelhouders zijn het Amerikaanse Home Shopping Network ( HSN) van de Amerikaanse multimiljardair Barry Diller. HSN heeft 42% van de aandelen, en is een dochter van het op Nasdaq genoteerde USA Networks Inc. In eigen land haalde HSN in 1999 een omzet van 48 miljard frank.

Voor een tiende van de aandelen zorgt Quelle AG, een van de grootste Europese spelers in de verkoop-op-afstand. Thomas Kirch, telg van het gelijknamige Duitse media-imperium, heeft een derde van de aandelen. Ten slotte is er de familie Kofler, rond Georg Kofler, stichter en big chief van ProSieben Media AG, een van de grootste Duitse commerciële zenders.

Die ongewone bundeling van mediawerking en logistiek maakt van HOT een bedrijf dat in het eerste semester van 2000 twee miljoen verzendingen thuis leverde, gemiddeld 16.000 oproepen van klanten per dag verwerkte, en een half miljard frank winst voor belastingen boekte.

Na winst in 1999 – een half miljard frank winst voor belastingen – haalde HOT dus opnieuw winstcijfers. Nochtans werd sinds de start in 1994 zwaar geïnvesteerd. Tegenover een eigen vermogen van 320 miljoen frank, staat een vreemd vermogen van 2 miljard frank.

In België ziet de dochter HOT Le Grand Magasin SA voorlopig zwarte sneeuw. Op een omzet van 113 miljoen in 1999, werd 66 miljoen verlies geboekt. Het bedrijf sleurt een negatief eigen vermogen van 50 miljoen mee. Het startte half april 1998 onder de merknaam Le Télé Achat ( LTA), en was voor de helft in handen van de bekende vlotte verkopers Pierre Bellemaere en Roland Kluger. Maar LTA stapelde de verliezen op: in maart 2000 werd de Duitse gigant HOT aandeelhouder, en Bellemaere en Kluger mochten ophoepelen.

Vanuit Gosselies bewerken de 60 werknemers van HOT Le Grand Magasin Franstalig België, het Groothertogdom, en Frankrijk. Vanuit Brussel wil HOT voortaan ook de Nederlandstalige markt aanpakken.

Zijn de concurrenten beducht? “Nieuwe spelers zijn niet zo slecht, als ze meer mensen warm maken voor teleshopping,” zegt Ine Guisson van de NV Media Lounge Shopping. Het bedrijf produceert sinds twee jaar de Shoplijn op VTM. “Wij hebben via VTM een trouw publiek opgebouwd. Een startende zender moet nog het vertrouwen van de kijkers winnen.”

WOLFGANG RIEPL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content