VROUWENKLUB
CLUB L.
De in Parijs al goed ingeburgerde Club L, werd hier in juni 1985 gesticht. De kern : Evelyne Gessler (verantwoordelijke van het kommunikatiebedrijf Decitime), Jacqueline De Groote (lobbyiste bij de EU) en Cécile Goor (PSC), die het voorzitterschap waarneemt. De Club wil vriendschap, informatie-uitwisseling en onderlinge verstandhouding tussen de leden promoten. Alle vrouwelijke leden hebben een leidinggevende rol op ekonomisch, kultureel en politiek vlak. Het zijn zowel hogere kaderleden, magistraten, advokaten als consultants. Elke maand komen de klub bijeen en wordt er gepraat over een specifiek tema.
Vijf jaar na de oprichting werd Club L lid van een internationaal net, het International Women Forum, dat zeer aktief is in de Verenigde Staten en vertakkingen heeft in Singapore, Londen, Stockholm, enzovoort.
CÉCILE GOOR (CLUB L) Vriendschap, informatie-uitwisseling en onderlinge verstandhouding tussende (natuurlijk vrouwelijke) leden promoten.
Amper iets meer dan een kwart van de Belgische bedrijven doet iets om de carrière van vrouwen binnen de eigen muren te bevorderen. Als er al iets gebeurt, dan blijft het bij de meeste ondernemingen beperkt tot een mooi ogende en klinkende intentieverklaring. Zestien op honderd bedrijven leggen vrouwvriendelijke inspanningen vast in een KAO, bijna de helft geeft vrouwelijke werknemers een forse maar goedbedoelde duw in de rug via een positief aktieprogramma. Net iets minder dan de helft tracht, middels de sociale bedrijfspolitiek, vrouwen een trap hogerop te laten klimmen.De positieve discriminatie van vrouwelijke werknemers ook in cijfers op papier zetten, lijkt voor de meeste Belgische bedrijven dan weer net iets te veel gevraagd. Gebeurt het toch, dan komt dat vooral tot uiting in het vastleggen van vrouwelijke kontingenten bij aanwerving of promotie. Eén kwart van de bedrijven bepaalt ook het kwotum van vrouwelijke medewerkers dat vormingskursussen mag volgen.
Bij de vraag naar het aandeel van vrouwen bij aanwervingen is er amper 3,5 % van de Belgische ondernemingen die meer vrouwen dan mannen aanvaardt. Bijna de helft, 48,5 %, houdt vrouwelijke werknemers echter netjes onder de 5 procent-grens. 3,6 % van de geënquêteerde bedrijven stelt uitdrukkelijk vrouwen bij sollicitaties te weigeren, 27 % wil dan weer meer vrouwen. Als werknemer. Bijna 1 op 3 bedrijfsleiders, 28,8 %, is bij konfrontatie met een vrouw tijdens een sollicitatie uiterst voorzichtig.
Syndikaal verlof mag dan al niet erg geliefd zijn bij Belgische bedrijven, het toekennen van vrije dagen voor studie blijkt een veel gebruikte techniek om het vrouwelijke werknemers meer naar hun zin te maken. De helft van de Belgische ondernemingen staat glijdende werkuren toe om hen te paaien. Ook ouderschapsverlof en loopbaanadvies worden gehanteerd om vrouwen over de bedrijfsstreep te halen. Enkelen wagen zich aan kinderopvang, één enkele onderneming organizeert zelfs een crèche in het eigen bedrijf. Eén op vijf ondernemingen blijft zweren bij de aloude gelijkwaardigheidsregel tussen man en vrouw en organizeert geen enkele extra mogelijkheid voor vrouwelijke werknemers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier