VRIEND VAN DE POST

Guy Pourbaix (46 j.) is pas sinds een paar weken de nieuwe algemeen directeur van Saint Brice, de juridische eenheid die 3 Suisses, Unigro, Vitrine Magique en Blanche Port in België groepeert, maar hij kent zijn dossiers al door en door. Voor deze doorwinterde Rijselaar die zijn carrière in de groep 3 Suisses 24 jaar geleden begon, is de Belgische markt trouwens geen onbekende. “Nadat ik eerst twaalf jaar op de aankoopdienst in Frankrijk had gewerkt, was ik van 1985 tot 1988 commercieel directeur voor het merk 3 Suisses in België. Maar sindsdien is er bij Saint Brice veel veranderd.”

Hij keerde in ’88 weer naar Parijs en werd er directeur van L’Exemplaire, een gemeenschappelijk filiaal van 3 Suisses en de groep Expansion, die een selecte catalogus voor mannen uitgeeft. In 1991 werd hij tot marketingdirecteur van 3 Suisses in Frankrijk benoemd.

Terug in de zetel van het Belgisch filiaal in Doornik, vormt het vastleggen van de prioriteiten zijn eerste taak : de leidersplaats van 3 Suisses op de Belgische markt verstevigen (huidig marktaandeel : 40 %), nauwe contacten met het miljoen klanten van het bedrijf onderhouden en inspelen op toekomstmogelijkheden van de postorderverkoop in een land waar deze sector veel minder dan in zijn buurlanden is uitgebouwd. In België vertegenwoordigt de postorderverkoop nauwelijks 1,5 % van de totale consumptie, terwijl dit in Frankrijk en in Groot-Brittannië 2,5 % en in Duitsland 5 % is.

Guy Pourbaix wil ook werk maken van de multimediamogelijkheden, een beloftevol domein voor de onderneming : multimediatoepassingen zullen de papieren sector heel snel aanvullen. In de praktijk betekent dit dat 3 Suisses België in de komende lente een site op Internet zal lanceren. Sinds 15 januari wordt er via teletekst op VTM en RTBF ook met het medium televisie geëxperimenteerd.

Of het bedrijf daarmee niet te ambitieus is ? Nee, oordeelt Pourbaix vanuit de vaststelling dat de postorderverkoop een sector is die de consumptiecrisis en meer in het bijzonder het sombere klimaat in de textielsector goed doorstaat. “De toekomst ligt voor ons open. Tenminste, op voorwaarde dat de regering met haar wetten op de handelspraktijken en op het consumentenkrediet niet te veel stokken in de wielen komt steken.” Volgens hem is de Belgische wetgeving “hinderlijk of ietwat duister”. Hij vreest dat er nog nieuwe wetten zullen volgen vooraleer de vorige goed en wel verteerd zijn. De Fransman is van oordeel dat de sector in België een achterhoedegevecht tegenover de Europese praktijken te wachten staat. “De andere landen hebben ook een postorderverkoop-reglementering, maar hierin wordt niet zoveel verboden. In België streeft de regering altijd naar een overbescherming van de consument”. Dat neemt niet weg dat Saint Brice (omzet 7 miljard frank) jaarlijks 40 miljoen berichten naar haar potentiële klanten stuurt en er prat op kan gaan de beste klant van De Post te zijn.

GUY POURBAIX (SAINT BRICE) Postorderverkoop heeft de consumptiecrisis goed doorstaan. En multimedia biedt nieuwe perspectieven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content