Vraag naar smartphones in China voor het eerst in jaren gedaald
De vraag naar smartphones in China is vorig jaar voor het eerst in acht jaar afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Canalys.
De afgelopen jaren hebben Chinezen massaal hun ouderwetse gsm ingeruild voor een smartphone. Maar daarmee is de markt voorlopig wel verzadigd, lichtte analist Mo Jia van marktonderzoeksbureau Canalys toe bij de Britse omroep BBC. Zelfs de eenvoudigste instapmodellen zijn voor veel mensen al voldoende. Pas als eind volgend jaar de eerste modellen met 5G-technologie op de markt komen, voorziet de marktonderzoeker weer groei.
Daling van 14 procent, beste kwartaal ooit voor Huawei
Met name in het laatste kwartaal gingen de verkopen hard onderuit. Smartphonefabrikanten brachten in die periode 113 miljoen toestellen aan de man, dat is 14 procent minder dan een jaar eerder. Marktleider Huawei liet echter tegen de algemene trend in wel een stevige groei zien. Het Chinese bedrijf leverde met 24 miljoen verkochte smartphones zijn beste kwartaal ooit in de eigen thuismarkt.
De nummers twee en drie op de Chinese markt zijn Oppo en Vivo. De twee merken van het Chinese elektronicabedrijf BBK zagen allebei hun afzet aanzienlijk dalen in het vierde kwartaal. De Amerikaanse iPhone-maker Apple nam in de laatste maanden van 2017 de vierde plaats over van Xiaomi.
Samsung heeft in China een flinke knauw gekregen door het debacle vorig jaar met de brandgevaarlijke Galaxy Note 7. Of Apple veel verder terrein kan winnen in de Volksrepubliek, is volgens Jia maar de vraag. Sommige Chinese consumenten voelen zich wel aangetrokken tot het luxe imago van het Amerikaanse merk, maar aan de andere kant maakt met name Huawei inmiddels telefoons die zich op dat vlak met de nieuwste iPhones kunnen meten. ‘En die zijn minstens 30 procent goedkoper’, aldus de analist.